Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prezydent Rybnika ma gotowy plan. Już wie jakie inwestycje przełoży, by zbudować odcinek drogi Pszczyna-Racibórz. Radni się zgodzą?

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
Jeszcze dziś, albo najpóźniej jutro będzie wiadomo, jakie inwestycje zostaną przesunięte w planach inwestycyjnych miasta z tego roku na lata kolejne i gdzie szukane będą oszczędności, by miasto mogło dołożyć pieniędzy do budowy ostatniego odcinka drogi Pszczyna-Racibórz. Dziś plan prezydenta mają poznać radni. Czy zgodzą się z tą propozycją? Prezydent musi "zorganizować" ok. 70 mln zł by budżet inwestycji można było spiąć.

Jeszcze dziś, albo najpóźniej jutro będzie wiadomo, jakie inwestycje zostaną przesunięte w planach inwestycyjnych miasta z tego roku na lata kolejne i gdzie szukane będą oszczędności, by miasto mogło dołożyć pieniędzy do budowy ostatniego odcinka drogi Pszczyna-Racibórz. Z naszych informacji wynika, że listę "obszarów" gdzie szukać można oszczędności prezydent ma już gotową, teraz ma ją przedstawiać kolejno radnym. Jak wiadomo, przetarg na realizację ostatniego odcinak drogi od węzła Wodzisławska do ulicy Sportowej w Rybniku-Niewiadomiu, zakończył się najtańszą ofertą w wysokości 270 mln zł. Miasto ma zabezpieczony na ten cel 200 mln zł (165 mln to dotacje).

- Decyzja nie jest łatwa - podkreślał tuż po otwarciu ofert z przetargu prezydent Rybnika Piotr Kuczera. Ale ostatecznie stwierdził, że na szali leży nie tylko uzyskane dofinansowanie, ale także w ogóle realizacja tego zadania w przyszłości. 165 milionów dotacji Rybnik mógłby drugi raz nie dostać, a kolejne przetargi mogłyby zakończyć się jeszcze wyższymi ofertami złożonymi przez potencjalnych inwestorów. Na czym więc prezydent planuje oszczędzać? - Na wszystkim - odpowiada mi wprost jeden z radnych. Ale co jest pewne, nie będzie całkowitego wykreślenia z planu inwestycji jednego, czy dwóch konkretnych zadań. - Inwestycje będą przenoszone na kolejne lata - słyszymy w magistracie. Co konkretnie? Tego na razie nie wiadomo, ale mowa miedzy innymi o przesuwaniu na kolejne lata mniejszych remontach niektórych dróg. Te zamiast w latach 2023-2024 będę remontowane na przykład w roku 2024. Decyzję prezydenta teraz w czasie kolejnych sesji muszą zaakceptować radni.

Przypomnijmy, że większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna (czyli przeszło 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej) została wybudowana dzięki środkom unijnymi i oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Kosztowała przeszło 475 mln zł (w tym 290 mln zł to środki z UE). Część potrzebnej na budowę ostatniego odcinka drogi kwoty – 100 mln zł – miastu udało się pozyskać z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Rybnik otrzymał też 65 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Pozostałą kwotę miasto musi zabezpieczyć w budżecie jako wkład własny.

W ramach inwestycji wybudowane zostaną: bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego, skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową, 4 obiekty mostowe, umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła, 5 przepustów dla zwierząt. Koszt budowy drogi obejmuje również wykonanie oświetlenia odwodnienia, przebudowę i budowę sieci uzbrojenia terenu, wykonanie elementów ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko np. ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto