Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe centrum przesiadkowe w Rybniku. Tak ma wyglądać - zobacz WIZUALIZACJE! Elegancki, spójny i ekonomiczny. Oto werdykt jurorów

Robert Lewandowski
Robert Lewandowski
Tak wygląda projekt, który zajął 2 miejsce, przygotowany przez pracownię AJJM
Tak wygląda projekt, który zajął 2 miejsce, przygotowany przez pracownię AJJM SARP Katowice
RYBNIK. Poznaliśmy zwycięską koncepcję budowy nowego centrum przesiadkowego w Rybniku, które ma powstać w miejscu obecnego parkingu miejskiego, na skrzyżowaniu ulic Jankowickiej i Reymonta. Miasto planuje nie tylko budowę peronów dla autobusów, ale i powstanie parkingu wielopoziomowego dla około 500 samochodów. - Ewidentnie czujemy brak dawnego PKS-u w pobliżu dworca PKP. Brakuje takiego miejsca, które by spajało przestrzeń pomiędzy PKP a parkingiem naprzeciwko Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - mówił we wtorek 12 grudnia Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

Zobacz wizualizacje -kliknij TUTAJ!

Tak będzie wyglądało nowe centrum przesiadkowe w Rybniku

Czternaście propozycji i różnych wizji na nowe centrum przesiadkowe w Rybniku. Dokładnie tyle projektów zgłoszono w ramach konkursu, który został oceniany przez 7-osobowe jury, składające się z architektów i przedstawicieli władz miasta. Wyniki konkursu ogłoszono we wtorek 12 grudnia. Jury przyznało wyróżnienia oraz wybrało zwycięski projekt.

- Każda z tych prac ma 'to coś'. Myślę, że wszystkie wyróżnienia, spełniają nasze oczekiwania. Niektóre z projektów są minimalistyczne, inne bardziej rozbudowane. Niezwykle ważny był tutaj element praktyczny funkcjonowania tej przestrzeni - mówił prezydent Rybnika, Piotr Kuczera.

Jury wybrało zwycięski projekt za eleganckie, właściwe, spójne i ekonomiczne rozwiązanie zadania konkursowego, podnoszące walory miejsca poprzez jednoznaczne zaznaczenie funkcji obiektu. Zdaniem jurorów, zastosowana zasada kształtowania architektury pozytywnie wpłynie na uporządkowanie przestrzeni miejsca.

Najlepszy projekt przygotowała Pracownia Architektury eM4 z Krakowa, która ma na swoim koncie liczne projekty budynków użyteczności publicznej. To między innymi Centrum Nauki w Podzamczu Chęcińskim, halę sportową w Krakowie czy doceniany pawilon - kamień w Warszawie. Projekt, który dotyczy nowego centrum przesiadkowego w Rybniku, zdaniem architektów odpowiada na wyzwania i potrzeby miejsca, gdzie ma się znaleźć.

- Zaproponowaliśmy czytelny podział poszczególnych funkcji tego obiektu, czyli samego dworca, w którym znajduje się hala poczekalni z gastronomią, a powyżej są miejsca dla kierowców i biura dla obsługi komunikacji autobusowej. W projekcie znalazł się peron i wycofany do tyłu blok parkingu wielopoziomowego, który potraktowaliśmy jak taki prosty regał na samochody. Tak zazwyczaj wyglądają parkingi wielopoziomowe. Niższa bryła dworca i wyższa bryła parkingu wielopoziomowego nawiązuje do istniejących tuż obok budynków, dzięki czemu wprowadziliśmy ład w to miejsce - mówił o zwycięskim projekcie Marcin Brataniec z Pracowni Architektury eM4.

Za zwycięski projekt odpowiada Pracownia Architektury eM4
Za zwycięski projekt odpowiada Pracownia Architektury eM4 RL

Koncepcja architektoniczna przewiduje budowę nowego centrum przesiadkowego z prefabrykatów. To z kolei ma pozwolić na zrealizowanie inwestycji w możliwie niskim budżecie, w stosunkowo krótkim czasie.

- Tego typu obiekty trzeba budować racjonalnie, dlatego zaproponowaliśmy strukturę z materiałów prefabrykowanych. Pozwoli to zmieścić się w możliwie najniższym budżecie, ale co ważne zredukują także koszty środowiskowe. W trakcie standardowych prac budowlanych, niszczone jest środowisko i otoczenie. Technologia prefabrykowana pozwoli na zredukowanie tego zjawiska. Wydaje nam się, że ta forma jest stosowna dla tego zadania i dla tego miejsca - podkreślał architekt.

Tak wygląda projekt, który zajął 2 miejsce, przygotowany przez pracownię AJJM

Nowe centrum przesiadkowe w Rybniku. Tak ma wyglądać - zobac...

Nowoczesny dworzec, który będzie można rozbudować

Zwycięska koncepcja architektoniczna pozwala również na rozbudowę obiektu w przyszłości, jeśli zajdzie taka potrzeba. To pozwoli chociażby na dobudowanie kolejnych kondygnacji budynku.

- Możliwe byłoby nawet wprowadzenie dodatkowego, otwartego parkowania ponad peronami i ponad obiektem dworcowym. To jednak pieśń przyszłości - podkreślał Marcin Brataniec.

Integracja transportu publicznego w Rybniku. Ułatwienie dla pasażerów?

Rybniccy urzędnicy podkreślają, że budowa nowego centrum przesiadkowego, ma pozwolić na integrację oferty transportu publicznego, która obecnie jest rozproszona po kilku lokalizacjach na terenie miasta. Docelowo bowiem, nowe centrum przesiadkowe ma przejąć funkcje śródmiejskiego dworca autobusowego, zastępując tym samym istniejący dziś dworzec przy ulicy Budowlanych. Poza peronami dla autobusów, obejmie również parking wielopoziomowy o łącznej pojemności wynoszącej ok. 450-500 miejsc postojowych, a także ponad 60 miejsc dla rowerów.

To jednak nie wszystko, bo w ramach projektu mieszkańcy mają zyskać nie tylko nowe centrum przesiadkowe, ale i reprezentacyjny plac miejski. Jak wynika z informacji przekazanych przez Urząd Miasta w Rybniku, ma być to przestrzeń rekreacyjna z zielenią i ogrodem deszczowym jako nawiązaniem do istniejącego tu kiedyś stawu. W planach też reprezentacyjna promenada przecinająca Plac Armii Krajowej, łącząca centrum przesiadkowe i parking wielopoziomowy z dworcem kolejowym. Zieleń - w postaci pnączy - ma również znaleźć się na budynku nowego parkingu.

Wyniki konkursu ogłoszono we wtorek 12 grudnia. Jury przyznało wyróżnienia oraz wybrało zwycięski projekt
Wyniki konkursu ogłoszono we wtorek 12 grudnia. Jury przyznało wyróżnienia oraz wybrało zwycięski projekt RL

Zmiany mają również objąć układ drogowy. Chodzi między innymi o ulice: Reymonta – Jankowicka – Plac Armii Krajowej, a także ulice: za Komendą, Jankowicką i 3 Maja. Urzędnicy podkreślają, że układ komunikacyjny tego projektu ma już pozwolenie na budowę. Rozbudowana ma zostać jednocześnie ulica Za Komendą, która ma przejąć ruch odbywający się obecnie przez Plac Armii Krajowej.

Zdaniem prezydenta Rybnika, lokalizacja wielopoziomowego parkingu, połączonego z autobusowym centrum przesiadkowym jest nieprzypadkowa. Atutem tego miejsca ma być bowiem bliskość dworca kolejowego, a także funkcjonowanie tego obszaru jako centrum administracyjno-biurowe.

- Działają tu: ZUS, Urząd Skarbowy, Komenda Miejska Policji czy biurowiec K1, w którym swoje biura mają m.in. banki i firmy z branży IT. Jednak sam Plac Armii Krajowej jest placem jedynie z nazwy - dziś w tym miejscu znajduje się kilka pasów ruchu, parkują liczne samochody. Dlatego ważne jest wyłączenie ruchu samochodowego w tym obszarze, uwolnienie ruchu dla pieszych i rowerzystów oraz stworzenie zielonej przestrzeni między powstającymi budynkami biurowymi – zaznacza prezydent Kuczera.

Nowe centrum przesiadkowe za co najmniej 100 mln zł

Miasto szacuje, że budowa nowego centrum przesiadkowego wraz z przebudową układu komunikacyjnego pochłonie około 101 mln zł. Miasto ma starać się pozyskać na ten cel fundusze zewnętrzne, w wysokości do 70 mln zł. Zabezpieczono już kwotę 3,2 mln zł w przyszłorocznym budżecie, na wykonanie dokumentacji projektowej.

- Myślę, że sam proces budowlany zakończy się w 2025 roku, zaś w budżecie na 2024 rok zabezpieczyliśmy środki na projekt budowlany i przygotowanie tej inwestycji - podkreślał prezydent Piotr Kuczera.

Tak wygląda projekt, który zajął 2 miejsce, przygotowany przez pracownię AJJM

Nowe centrum przesiadkowe w Rybniku. Tak ma wyglądać - zobac...

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto