Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co ożywi deptak w Rybniku? [SONDA]

KUB
Barbara Kubica
Miasto chce ogłosić za 50 tysięcy złotych nowy konkurs na ożywienie dawnego, reprezentacyjnego deptaku w Rybniku, czyli ciągu ulic Sobieskiego i Powstańców Śląskich. Tymczasem gotowe pomysły urzędnicy mają od kilku miesięcy w szufladach , za sprawą akcji "Deptak reWita", organizowanej przez Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych z Rybnika.

Pomysłów jest wiele: m.in. stworzenie tam "Alei Gwiazd" na której swoje gwiazdy mieliby np. Henryk Mikołaj Górecki, Piotr Paleczny czy inne sławy pochodzące z Rybnika, do tego organizacja koncertów, a w niedziele jarmarków i targów staroci. Według stworzonej przez CRIS z Rybnika wizji, deptak miałby się stać ulicami artystów i rzemieślników.

- Takie pomysły narodziły się podczas naszych spotkań z mieszkańcami, architektami, właścicielami kamienic, przedsiębiorcami.

Przekazaliśmy je na ręce włodarzy miasta, radnych wraz z gotowymi już projektami uchwał - mówi nam Piotr Masłowski, dyrektor Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych.

Tymczasem urzędnicy, którzy zebrane przez CRIS pomysły mają w ręku, zamiast je wykorzystać, planują ogłoszenie konkursu na rewitalizację ulic. Dlaczego?

- To, co zaproponował CRIS, nie jest wcale genialne. Zamiast bujać w chmurach, stąpamy twardo po ziemi i chcemy, żeby w kwestii rewitalizacji ulic wypowiedzieli się fachowcy, czyli między innymi architekci. Przekażemy im sugestie CRIS, może coś wykorzystają - mówi Adam Fudali, prezydent Rybnika.

- Pomysł na ulicę tematyczną, na przykład rzemieślniczą, nie jest zły, ale wątpię, by szewc zdołał się utrzymać, skoro na ulicy Powstańców upadają jubilerzy - powątpiewa. Włodarze miasta mają już nawet swoje pomysły na ożywienie ulic. - Mieszkańcy chętnie robiliby sobie na pewno zdjęcie na ławeczce, obok figur Braci Szafranków - podaje przykład Fudali.

Lokalni handlowcy mają już dosyć obietnic, a żądają działań. Bo mnożenie kolejnych papierów nie pomoże im przetrwać kolejnych miesięcy.

- Ja sobie jeszcze jakoś radzę, ale widzę, że w sąsiedztwie co chwilę pada jakiś sklep. Podoba mi się pomysł stworzenia "Alei Gwiazd". Może to przyciągnie tu ludzi - mówi Grzegorz Buda, właściciel sklepu spożywczego przy ul. Powstańców.

Jak przyciągnąć tłumy na deptak?

Aleja Gwiazd - wzorem Alei Sławy w Hollywood oraz ulicy Piotrkowskiej w Łodzi, na ulicy Powstańców miałyby powstać tablice poświęcone sławnym rybniczanon, osobom, których działalność przyczyniała się do promocji miasta. Mogą znaleźć się tu gwiazdy np. Mikołaja Góreckiego czy Piotra Palecznego.

Street Art - graffiti na ulicy i chodnikach - można zorganizować konkurs na projekt i wykonanie promocyjnych trójwymiarowych obrazów, które znajdą się na ulicy. To również szansa dla lokalnych przedsiębiorców, którzy w ten niestandardowy i atrakcyjny sposób mogą promować swoje produkty czy usługi.

Pchli targ, jarmarki - Nowy Jork ma pchli targ na Brooklynie, Paryż w Saint-Ouen. Wszystkie są ogromnie popularne i potrafią ściągnąć nawet kilkadziesiąt tysięcy osób.

Ulgi na parkingach dla klientów deptaka - jeśli ktoś zrobi zakupy w sklepach na ulicy Powstańców lub Sobieskiego za okazaniem paragonu może parkować za darmo przez dwie godziny na parkingu przy ulicy Brudnioka, mieć także darmowy parking (tylko przez pierwsze dwie godziny) pomiędzy Bazyliką a szkołą muzyczną.

Remont sfatygowanej nawierzchni ulic - do czasu remontu udostępnienie starej, zniszczonej nawierzchni na działania artystyczne street art.

Mieszkania dla młodych - wprowadzenie polityki mieszkaniowej w tym obszarze miasta przez przyciągnięcie do Śródmieścia ludzi młodych - celowe przyznawanie mieszkań w atrakcyjnych cenach np.: przedstawicielom wolnych zawodów (tak jak to robi Wrocław).

Zainstalowanie małej architektury - montaż ławeczek, ustawienia roślin, które polepszyłby estetykę ulic, koszy na śmieci, montaż dobrego oświetlenia.

Promocje dla przedsiębiorców - preferencyjne stawki dla określonej działalności gospodarczej np. dla rzemieślników.

Atrakcje dla turystów - stworzenie na ulicy punktu informacji turystycznej lub kulturalnej, promocja wieży widokowej na bazylice jako atrakcji turystycznej miasta.

Który z pomysłów zaproponowanych przez CRIS ma szansę ożywić ulice Sobieskiego i Powstańców Śląskich?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto