W poniedziałek 30 października, na Dworcu autobusowym przy ulicy Budowlanych w Rybniku, została otwarta stacja tankowania wodorem samochodów i autobusów. Sieć stacji NESO na zupełnie nieemisyjne paliwo rozwija firma PAK-PCE Stacje, zależna od PAK-Polska Czysta Energia, w której większość udziałów ma Grupa Polsat Plus. Dzisiaj na dworcu, w tym wyjątkowym wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele firmy wraz z Zygmuntem Solorzem-Żakiem, wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska oraz parlamentarzyści i samorządowcy.
- To historyczna chwila dla Rybnika i całego Górnego Śląska i myślę, że dla całej Polski. To druga stacja tankowania wodoru w naszym kraju, pierwsza została otwarta 11 września w Warszawie. Górny Śląsk, Rybnik to przemysłowe serce Polski i ogromnie się cieszę, że dzięki tej inwestycji wprowadzamy do transportu zeroemisyjne paliwo jakim jest wodór. Trzeba również pochwalić działania samorządowców, pana prezydenta; miasto wystąpiło o dotację w kwocie 48 mln zł na zakup 20 autobusów z napędem wodorowym – zaznaczył wiceszef resortu klimatu i środowiska.
Prezydent Rybnika Piotr Kuczera podkreślił, że dwa lata temu rozmawiał z prezesem Solorzem-Żakiem. To była rozmowa wizjonerska.
- Staliśmy i stoimy na węglu. To była i jest podstawa naszego rozwoju. Pan prezes zapytał, a co dalej, czy mamy jakieś perspektywy dla naszego miasta? Wgłębiliśmy się w tematykę związaną z paliwem wodorowym. Realizacja takiego projektu wydawała się nierealna. Wiedziałem jednak, że potrzeba odważnych decyzji. Pan Solorz-Żak jest dla mnie dzisiaj ojcem transformacji energetycznej naszego regionu – wskazał prezydent Kuczera.
Uroczystość, zorganizowaną z dużą pompą, prowadził Krzysztof Ibisz. Grała Orkiestra Dęta kopalni Jankowice.
Przypomnijmy, że w marcu miasto podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. na dostawę 20 autobusów. Pierwsze z nich zaczęły kursować już w październiku. Są to pojazdy zasilane wodorem, w którym ogniwo paliwowe wytwarza z wodoru energię elektryczną, która zasila silniki umieszczone w osiach. Skutkiem tego procesu jest para wodna, a więc pojazdy te są zeroemisyjne. Pojazdy wyposażone są w system informacji pasażerskiej według stosowanego w Rybniku standardu, tj. jaskrawe duże tablice oraz wydzielenie części opisującej kierunek i numer linii, tak aby informacja była pełna. W środku tradycyjnie już znajdziemy informację o trasie.
Pojazdy są klimatyzowane, wyposażone w ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i lub pompy ciepła. Każdy mieści co najmniej 68 osób, z czego 32 na miejscach siedzących. Dla zwiększenia bezpieczeństwa na wyposażeniu pojazdów znajduje się defibrylator AED. Ponadto autobusy mają porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, oświetlenie obszaru drzwi, wyświetlacze LED i LCD, automatyczne zapowiedzi, nagłośnienie, kasowniki, monitoring, system zliczania pasażerów, w kabinie kierowcy przewidziano alkomat oraz lodówkę. Zasięg na jednym tankowaniu wodorem określono na 300 km.
Nowe autobusy pozwolą na osiągnięcie efektu ekologicznego, jakim jest zmniejszenie emisji CO2, ograniczenie emisji tlenków azotu oraz pyłów PM10.
Tapicerka siedzeń ma wyszyte loga miasta Rybnika. Ciekawostką jest to, że wszystkie siedzenia dostępne bez stopni są oznaczone kolorem jaskrawym. Pojazdy oczywiście są w pełni niskopodłogowe, a podłoga pokryta jest wykładziną o fakturze paneli, dzięki czemu pasażerowie będą mogli poczuć się jak w domu. Te autobusy to również wygoda kierowców, którzy mają do dyspozycji pełną kabinę, w której znajdą udogodnienia poprawiające bezpieczeństwo prowadzenia, takie jak lusterka w formie kamer, z których obraz przekazywany jest do ekranów w kabinie. Komfort pracy poprawia również kamera 360 stopni, dzięki czemu kierowca widzi obrys pojazdu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?