Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Elektryczne autobusy w Rybniku. Rozstrzyga się wielki przetarg na komunikację miejską

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
ARC
23 elektryczne autobusy komunikacji miejskiej od przyszłego roku mają wozić mieszkańców Rybnika. Będą to pierwsze elektryczne autobusy w regionie. Rybnicki Zarząd Transportu Zbiorowego rozstrzyga właśnie historyczny przetarg.

W przyszłym tygodniu oficjalnie rozstrzygnięty zostanie wielki przetarg na obsługę rybnickiej komunikacji miejskiej 23 nowymi autobusami. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła firma Kłosok, która współpracuje już od lat z rybnickim Zarządem Transportu Zbiorowego. Wszystko wskazuje na to, że to właśnie ten przewoźnik dostarczy nowe elektryczne autobusy do Rybnika i to do 1 kwietnia 2022 roku.
- Przetarg ogłoszony był na obsługę linii na 10 lat. Byłem pozytywnie zaskoczony po otwarciu ofert, bo były one dobrze przygotowane i co było dla nas ważne i zostało zaznaczone w przetargu oczekiwaliśmy nie tylko złożenia oferty na zakup nowych autobusów – elektrycznych i gazowych, ale także chcieliśmy dokładnie poznać koncepcję zasilania tych pojazdów – mówi Łukasz Kosobucki, dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku.
To pokłosie problemów z ładowaniem pojazdów, które już się w mieście wcześniej pojawiły. Po tym jak rybnicka firma zakupiła 9 autobusów na gaz ziemny, okazało się, że te mogą być tankowane tylko w odległych Tychach, bo w samym Rybniku odpowiedniej stacji brakowało. To generowało dodatkowe koszty. - I właśnie ze względu na to wymagaliśmy od oferentów w tym przetargu nie tylko wykazania sposobu ładowania pojazdów, ale także rodzajów wtyczek w jakie stacje ładowania i same pojazdy będą wyposażone, tak by mieć pewność, że wszystko będzie pasowało mówi Kosobucki.
W przetargu startowały nie tylko firmy zajmujące się stricte organizacją komunikacji, ale także producenci autobusów elektrycznych. Oferty mogły obejmować obsługę rybnickich linii przez autobusy elektryczne lub mix – autobusy elektryczne i gazowe.
Minimalne wymagania określona tak: minimum 2 autobusy midi o napędzie elektrycznym, 5 autobusów klasy midi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym, 11 autobusów klasy maxi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym oraz 5 autobusów klasy mega zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym.
Oferty ostatecznie złożyły trzy przedsiębiorstwa. Najtańszą opiewającą na 127 mln zł brutto złożyła firma Kłosok z Żor. Ta firma chce obsługiwać rybnickie linie wyłącznie elektrykami. Firma Mobilis z Warszawy zaoferowała obsługę linii tylko i wyłącznie autobusami elektrycznymi za kwotę 178,379 mln zł brutto. Trzecia oferta złożona przez rybnicką firmę Transgór to mix, czyli obsługa linii pojazdami elektrycznymi i gazowymi za łączną kwotę 136,173 mln zł brutto.
- W przetargu punktowaliśmy nie tylko cenę, ale i termin wyjechania tych pojazdów na rybnicki drogi – mówi Kosobucki. I tutaj najwyżej oceniona oferta od Kłosoka zawiera informację, że wszystkie elektryki pojawią się na drogach w Rybniku do 1 kwietnai 2022 roku.
Obecnie do obsługi wszystkich linii autobusowych w Rybniku w dni robocze wykorzystuje się około 80 pojazdów. Wprowadzenie do floty 23 autobusów elektrycznych to będzie prawdziwa rewolucja.

od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto