CPK i nowe linie kolejowe do Katowic. Gdzie będzie węzeł Małopolsko - Śląski?

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Zaktualizowano 
Pociąg ma jechać z prędkością 250 km/h. Do Warszawy zajedziemy z Katowic w godzinę i 45 minut, do Krakowa w pół godziny. Budowie CPK towarzyszą inwestycje w kolej. Dla Górnego Śląska najważniejsza jest szprycha nr 7. Ale nowy węzeł kolejowy na trasie z Warszawy ma być pod Olkuszem, a nie w Katowicach. Dokładnej lokalizacji brak, ale Katowice boją się, że wypadną z międzynarodowego trasowania. Pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild uspokaja: Katowice nie zostaną pominięte, za to zyskają szybsze połączenia z Warszawą i Krakowem. Na planszach w galerii: założenia szprychy nr 7, mapy i czas podróży.

W środę 9 października 2019 poznamy rozwiązania dla Śląska i Małopolski. Będzie to podsumowanie regionalnych konsultacji, dotyczących tras kolejowych do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą a Łodzią. Według wstępnych założeń, węzeł małopolsko-śląski miałby się znajdować koło Olkusza.

O co dokładnie chodzi? Na terenie Śląska CPK planuje budowę 100 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami maja być dwie linie dużych prędkości: nr 111, która byłaby przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku regionu małopolsko-śląskiego oraz linia nr 113 Katowice – Kraków. Obie połączą się w nowym Węźle Małopolsko-Śląskim (WMŚ). To będzie nowy układ szybkich połączeń kolejowych między Katowicami, Krakowem, CPK, Warszawą. Koncepcja zakłada przywrócenie kolei w Jastrzębiu Zdroju, dziś chyba największym polskim miastem bez pociągu, podróż z Katowic do Warszawy w czasie 1 godz. 45 minut (dziś najszybsze połączenie ma 2 godz. 21 minut), a z Katowic do Krakowa - w 35 minut (dziś, z racji skandalicznie przedłużającego się remontu torów, trwa 2 godziny). Konsultacje w tej sprawie trwały m.in. we wrześniu 2019. CPK ma być gotowy najwcześniej w 2027 roku.

Czy w Katowicach nie będzie międzynarodowych pociągów?

W czym zatem problem? W tym, że władze Katowic obawiają się, że to oznacza marginalizację miasta. Te obawy potwierdził w rozmowie z nami pełnomocnik rządu ds. CPK, Mikołaj Wild.

- Zapytania w tej sprawie płynęły do nas głównie z Katowic. Dotyczyły obawy, że Katowice miałyby zostać pominięte z trasowania międzynarodowego. Tak się nie zdarzy. Katowice poza tym, co mają, uzyskają jeszcze szybsze połączenie z Warszawą w czasie radykalnie krótszym i szybkie połączenia z Krakowem - mówił.

- To z perspektywy rozwoju Katowic i z perspektywy rozwoju całego obszaru metropolitalnego, ciągnącego się od Katowic do Krakowa, jest gigantyczna szansa rozwojowa. Jednocześnie Rzeczpospolita uzyska szybkie połączenia z Ostrawą i włączenie w sieć kolejową największego polskiego miasta bez kolei, czyli Jastrzębia Zdroju. To oznacza ni mniej ni więcej, tylko to, że obszar ekonomicznego ciążenia metropolii przekracza granice Polski - dodał Mikołaj Wild.

Na planszach w galerii znajdziecie wstępne wizualizacje CPK i plansze, przygotowane do konsultacji w sprawie szprychy nr 7 w woj. śląskim.

Jak swoje obawy przedstawiają urzędnicy z Katowic?

- Przedstawioną koncepcję utworzenia nowego węzła kolejowego Małopolsko - Śląskiego w rejonie Olkusza traktujemy jako wstępną propozycję rozwoju w ramach większej koncepcji sieci kolejowych w Polsce - mówi Ewa Lipka, rzeczniczka UM. - Na pewno będziemy chcieli w tej sprawie rozmawiać i pokazać nasze argumenty dotyczące funkcji tego węzła, tak aby połączenia międzynarodowe z Warszawy i Krakowa w kierunku granicy z Czechami i na południe Europy w dalszym ciągu przebiegały przez Katowice.

W Katowicach nie ma wątpliwości, że "rozwój sieci kolejowych w naszym kraju to bez wątpienia ważne przedsięwzięcie wpisujące się we współczesne trendy transportowe – a skrócenie czasu podróży z Katowic do Warszawy i Krakowa bez wątpienia będzie dużym atutem Katowic". Obawy dotyczą za to rangi Katowic jako węzła kolejowego.

Szprycha nr 7 ma skrócić czas podróży do Warszawy i Krakowa

- Miasto Katowice od zawsze było ważnym węzłem połączeń kolejowych – zarówno dla ruchu lokalnego w ramach aglomeracji czy dziś GZM, ale także dla połączeń ponadlokalnych ogólnopolskich i międzynarodowych. Dla planowania połączeń kolejowych podstawową rolę odgrywają zawsze potoki pasażerskie generowane przez duże aglomeracje w pewnym uproszczeniu, na wprost skorelowanae są z liczbą mieszkańców w danych ośrodkach lub obszarach miejskich. Katowice – jako stolica ponad 2-milionowej metropolii – są więc takim naturalnym węzłem kolejowym - cytuje opinię zarządu miasta rzeczniczka.

Mikołaj Wild uspokaja: - Połączenie z pominięciem węzła małopolsko-śląskiego będzie utrzymane - zapewnia. - Dzięki tego rodzaju rozbudowie nie tylko Katowice uzyskają szybki dostęp do Warszawy. Będziemy mogli skrócić również czas jazdy w podróżach międzynarodowych oraz – i tu liczę na otwartość ze strony naszego dumnego południa Polski – integrację metropolii GZM z Krakowem. Ponieważ czas dojazdu między Katowicami a Krakowem wyniesie wówczas 35 minut. Główna wartość węzła małopolsko-śląskiego będzie polegała na stworzeniu nowego połączenia kolejowego między Katowicami a Krakowem. Te miasta połączą się i swoje potencjały. Te regony będą mogły tak naprawdę rozwinąć skrzydła.

CPK i nowe linie kolejowe do Katowic. Gdzie będzie węzeł Mał...

Czytaj także

polecane: Afera Amber Gold - liczby, które szokują

Wideo

Materiał oryginalny: CPK i nowe linie kolejowe do Katowic. Gdzie będzie węzeł Małopolsko - Śląski? - Katowice Nasze Miasto

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wsad

20 lat remontują trasę najkrótsza Katowice-Kraków przez Jaworzno i Trzebinię tylko po to żeby z Katowic do Krakowa jeździło się dookoła przez lasy i Olkusz nazywając to scaleniem aglomeracji.

G
Gość

Bajki, bzdury, pseudoplany. A fakty:

Modernizacja Kraków - Katowice ile to już trwa? 20 lat?

Nadal brak połączenia Katowice - Pyrzowice, ciągle studiują i myslą, i tak jeszcze z 10 lat.

Nadal brak koncepcji kolei aglomeracyjnej w GOP, np. trasa Katowice - Tarnowskie Góry cały wolumen ruchu powinien być na kolei a nie w autobusach, tylko kiedy zmodernizują Bytom - Tarnowskie Góry do prędkości przynajmnej 120km/h?

Brak pomysłu i unifikacji taryf komunikacji miejskiej z koleją aglomeracyjną.

Brak realnej konkurencji (niewpuszczanie i utrudnianie przewoźnikom zagranicznym)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3