Do portu, który ma być zlokalizowany w pobliżu Warszawy prowadzić ma – jak to zostało obrazowo określone – 10 szprych. Obejmująca nasz region szprycha nr 9 pozwolić ma na nowe połączenia dla łódzkiego, dolnośląskiego, opolskiego, wielkopolskiego i lubuskiego.
- Program Kolejowy CPK zakłada, że biegnąca z CPK i Warszawy kolejowa szprycha nr 9 poprowadzi z prędkością 250 km/godz. przez Łódź Fabryczną do zachodnich województw Polski. Trasa w kształcie litery „Y” rozgałęzi się w Sieradzu. Jedna odnoga pojedzie na Wieruszów aż do Wrocławia. Jadąc dalej, dotrzemy do Wałbrzycha i Lubawki, skąd da się już wyruszyć w Sudety, Karkonosze, Góry Sowie i Góry Stołowe albo jechać dalej - do czeskiej Pragi – przedstawia biuro prasowe CPK. - Jeśli w Sieradzu pojedziemy odnogą do Kalisza, tory poprowadzą nas do stolicy Wielkopolski - Poznania. Stamtąd dwa razy szybciej niż dzisiaj – z zakładanym czasem przejazdu z Warszawy 3 godz. 15 min - dojedziemy pociągiem do Szczecina. Z Poznania w nieco ponad 1,5 godziny dotrzemy także do Gorzowa Wielkopolskiego albo do Słubic, skąd pociągi pojadą do Berlina. Szprychą nr 9 przez Kalisz dojedziemy również do Leszna i dalej aż do Zielonej Góry.
– Korzyści dla pasażerów jest więcej. Szprycha do Wrocławia i Świdnicy skokowo poprawi dostępność Dolnego Śląska. Wschowa, dziś wykluczona transportowo, przestanie być białą plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski Poznania i Szczecina. Inwestycje umożliwią także szybkie podróże koleją za granicę: przez Lubawkę do czeskiej Pragi czy ze Słubic do Berlina – _wylicza Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.
To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie w ramach szprychy nr 9 140 km nowych linii na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.
_– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób transporcie drogowym – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.
Jak informuje CPK, każda z 10 kolejowych „szprych” składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło już do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK, a 29 kwietnia tego roku Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
Jak wylicza CPK, łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. - Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?