Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wariant inwestorski dla Kolei Dużych Prędkości wybrany? CPK zaprzecza, ale mieszkańcy Palowic mają swoje podejrzenia

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
Mieszkańcy gmin przez które przebiegać ma kolej od dawna protestują przeciwko tej inwestycji
Mieszkańcy gmin przez które przebiegać ma kolej od dawna protestują przeciwko tej inwestycji Piotr Chrobok
„Nie dla kolei dużych prędkości. Stop CPK” - te hasła ponownie wybrzmią w środę we wsi Palowice (gmina Czerwionka-Leszczyny), gdzie późnym wieczorem, w miejscowej remizie OSP, odbędzie się spotkanie wiejskie. Zdominuje je oczywiście wspomniany wcześniej temat, czyli kwestia poprowadzenia przez malowniczo położoną wieś torów kolejowych, które połączyć mają Katowice z czeską Ostrawą. Będzie gorąco tym bardziej, że wśród mieszkańców szerzy się informacja, że wariant inwestorski już został wyłoniony i jest to ten który tnie wieś na pół...

Po torach tych pociągi mają się przemieszczać z prędkością do 300 km na godzinę, ale inwestycja dla mieszkańców oznacza tylko jedno: przecięcie wsi na pół, wysiedlenia. - W czasie spotkania będziemy podejmowali uchwałę dotyczącą kolei dużych prędkości, które zagrażają naszej małej miejscowości. Pamiętajmy, że wariant inwestorski nie został jeszcze wybrany, dlatego nie bądźmy obojętni na problemy sąsiada i przyjdźmy na spotkanie - zachęca mieszkańców Dominika Baranowicz, sołtys wsi.

Piękna i spokojna wieś zostanie przecięta na pół?

Mieszkańcy Palowic, wsi położonej w niezwykle malowniczej okolicy, wśród lasów i stawów wiedzą, że budowa kolei dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego, oznacza de facto koniec ich małej ojczyzny. Według dwóch wariantów - oznaczonych kolorem czerwonym i niebieskim - wieś zostanie dosłownie przecięta na pół, a do wyburzenia będzie kilkanaście domów. Kilkanaście rodzin straci dach nad głowami. Z tego powodu mieszkańcy nie ustają w protestach i w czasie dzisiejszego spotkania chcą to po raz kolejny wyrazić.

- Staramy się protestować, choć nie jest to zadanie łatwe, bo nasz głos niestety nie jest słyszalny. A nastroje w Palowicach są fatalne, szczególnie dlatego, że kilka dni temu dowiedzieliśmy się z pewnego źródła, ale nieoficjalnie, że jako wariant inwestorski wyłoniony zostanie wariant oznaczony kolorem niebieskim, czyli bardzo inwazyjny w zabudowania. To będzie dla nas katastrofa, bo wieś zostanie podzielona dosłownie na pół, ludzie stracą domy, a strefa buforowa wokół torów rozciągać się będzie nawet do miejsca, gdzie stoi nasz najcenniejszy zabytek - drewniany kościółek - mówi Dominika Baranowicz.

Warianty: niebieski i czerwony są najbardziej groźne

Tzw. wariant niebieski pojawił się stosunkowo niedawno. W przypadku Palowic stanowi modyfikację wariantu „czerwonego”. Większa jest jednak tzw. strefa buforowa wokół torów. - Wariant niebieski, który tak naprawdę nie był z nami, ze stroną społeczną konsultowany, bo poruszaliśmy się wokół tych pierwotnych propozycji, oznacza zabójstwo dla Palowic, bo on rozcina tą wieś na dwie części - mówi Grzegorz Wolnik, Pełnomocnik ds. Planowania, Rozwoju i Gospodarki w gminie Czerwionka-Leszczyny. - Najgorsze w tym wszystkim jest jednak to, że strasznie ślimaczy się wybór wariantu inwestorskiego. Ludzie od wielu miesięcy trzymani są w niepewności - nie wiedzą czy stracą domy, czy nie. Nasi mieszkańcy z tego powodu korzystają z terapii, leczą się z depresji, bo jak długo można żyć nie wiedząc, czy mam szukać nowego domu, czy będzie mnie na niego stać, czy mam inwestować w swoją posesję? - dodaje Wolnik.

Rzecznik CPK: nie wierzcie plotkom, one nie są wiarygodne

Konrad Majszyk, rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego podkreśla w rozmowie z nami, że wariant inwestorski nie został jeszcze wybrany, a plotek pojawiających się w okolicy nie należy traktować serio. - W przypadku inwestycji Katowice – Ostrawa jesteśmy na zaawansowanym etapie opracowania studium wykonalności. Wariant inwestorski dla odcinka Katowice – Ostrawa powinniśmy poznać w pierwszym kwartale nadchodzącego roku - mówi rzecznik.

Dla odcinka Katowice – Ostrawa na tym etapie w grę wchodzą już tylko cztery warianty. - Teren do trasowania Kolei Dużych Prędkości jest bardzo trudny z uwagi na obszary szkód górniczych, liczne i rozległe tereny zurbanizowane i sąsiedztwo autostrady A1. Podczas planowania nowej, potrzebnej pasażerom linii kolejowej na Śląsku absolutnym priorytetem jest dla nas wsłuchiwanie się w głos mieszkańców i samorządowców, czyli gospodarzy tego terenu. Spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Śląska organizowaliśmy w dwóch turach – zdalnie i stacjonarnie - w 14 gminach. Łącznie było to 30 spotkań, podczas których nasi eksperci odpowiadali na liczne pytania i wątpliwości, a także odnosili się do składanych propozycji - mówi Konrad Majszyk. W CPK zapewniają także, że wyznaczając trasy kolejowe, a także korygując je na bieżąco pod wpływem uwag - zgłaszanych podczas spotkań i konsultacji zdalnych – brane są pod uwagę liczne kryteria, m.in. techniczne, ekonomiczne, społeczne i środowiskowe.

Odcinek Katowice – Ostrawa to fragment tzw. szprychy nr 7 i bardzo ważny element kolejowego programu CPK. Zakłada on wybudowanie do końca 2034 r. – po ponad 30 latach zastoju w tej dziedzinie – sieci ok. 2.000 km tzw. szprych, czyli nowych potrzebnych linii kolejowych w różnych częściach Polski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto