Po torach tych pociągi mają się przemieszczać z prędkością do 300 km na godzinę, ale inwestycja dla mieszkańców oznacza tylko jedno: przecięcie wsi na pół, wysiedlenia. - W czasie spotkania będziemy podejmowali uchwałę dotyczącą kolei dużych prędkości, które zagrażają naszej małej miejscowości. Pamiętajmy, że wariant inwestorski nie został jeszcze wybrany, dlatego nie bądźmy obojętni na problemy sąsiada i przyjdźmy na spotkanie - zachęca mieszkańców Dominika Baranowicz, sołtys wsi.
Piękna i spokojna wieś zostanie przecięta na pół?
Mieszkańcy Palowic, wsi położonej w niezwykle malowniczej okolicy, wśród lasów i stawów wiedzą, że budowa kolei dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego, oznacza de facto koniec ich małej ojczyzny. Według dwóch wariantów - oznaczonych kolorem czerwonym i niebieskim - wieś zostanie dosłownie przecięta na pół, a do wyburzenia będzie kilkanaście domów. Kilkanaście rodzin straci dach nad głowami. Z tego powodu mieszkańcy nie ustają w protestach i w czasie dzisiejszego spotkania chcą to po raz kolejny wyrazić.
- Staramy się protestować, choć nie jest to zadanie łatwe, bo nasz głos niestety nie jest słyszalny. A nastroje w Palowicach są fatalne, szczególnie dlatego, że kilka dni temu dowiedzieliśmy się z pewnego źródła, ale nieoficjalnie, że jako wariant inwestorski wyłoniony zostanie wariant oznaczony kolorem niebieskim, czyli bardzo inwazyjny w zabudowania. To będzie dla nas katastrofa, bo wieś zostanie podzielona dosłownie na pół, ludzie stracą domy, a strefa buforowa wokół torów rozciągać się będzie nawet do miejsca, gdzie stoi nasz najcenniejszy zabytek - drewniany kościółek - mówi Dominika Baranowicz.
Warianty: niebieski i czerwony są najbardziej groźne
Tzw. wariant niebieski pojawił się stosunkowo niedawno. W przypadku Palowic stanowi modyfikację wariantu „czerwonego”. Większa jest jednak tzw. strefa buforowa wokół torów. - Wariant niebieski, który tak naprawdę nie był z nami, ze stroną społeczną konsultowany, bo poruszaliśmy się wokół tych pierwotnych propozycji, oznacza zabójstwo dla Palowic, bo on rozcina tą wieś na dwie części - mówi Grzegorz Wolnik, Pełnomocnik ds. Planowania, Rozwoju i Gospodarki w gminie Czerwionka-Leszczyny. - Najgorsze w tym wszystkim jest jednak to, że strasznie ślimaczy się wybór wariantu inwestorskiego. Ludzie od wielu miesięcy trzymani są w niepewności - nie wiedzą czy stracą domy, czy nie. Nasi mieszkańcy z tego powodu korzystają z terapii, leczą się z depresji, bo jak długo można żyć nie wiedząc, czy mam szukać nowego domu, czy będzie mnie na niego stać, czy mam inwestować w swoją posesję? - dodaje Wolnik.
Rzecznik CPK: nie wierzcie plotkom, one nie są wiarygodne
Konrad Majszyk, rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego podkreśla w rozmowie z nami, że wariant inwestorski nie został jeszcze wybrany, a plotek pojawiających się w okolicy nie należy traktować serio. - W przypadku inwestycji Katowice – Ostrawa jesteśmy na zaawansowanym etapie opracowania studium wykonalności. Wariant inwestorski dla odcinka Katowice – Ostrawa powinniśmy poznać w pierwszym kwartale nadchodzącego roku - mówi rzecznik.
Dla odcinka Katowice – Ostrawa na tym etapie w grę wchodzą już tylko cztery warianty. - Teren do trasowania Kolei Dużych Prędkości jest bardzo trudny z uwagi na obszary szkód górniczych, liczne i rozległe tereny zurbanizowane i sąsiedztwo autostrady A1. Podczas planowania nowej, potrzebnej pasażerom linii kolejowej na Śląsku absolutnym priorytetem jest dla nas wsłuchiwanie się w głos mieszkańców i samorządowców, czyli gospodarzy tego terenu. Spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Śląska organizowaliśmy w dwóch turach – zdalnie i stacjonarnie - w 14 gminach. Łącznie było to 30 spotkań, podczas których nasi eksperci odpowiadali na liczne pytania i wątpliwości, a także odnosili się do składanych propozycji - mówi Konrad Majszyk. W CPK zapewniają także, że wyznaczając trasy kolejowe, a także korygując je na bieżąco pod wpływem uwag - zgłaszanych podczas spotkań i konsultacji zdalnych – brane są pod uwagę liczne kryteria, m.in. techniczne, ekonomiczne, społeczne i środowiskowe.
Odcinek Katowice – Ostrawa to fragment tzw. szprychy nr 7 i bardzo ważny element kolejowego programu CPK. Zakłada on wybudowanie do końca 2034 r. – po ponad 30 latach zastoju w tej dziedzinie – sieci ok. 2.000 km tzw. szprych, czyli nowych potrzebnych linii kolejowych w różnych częściach Polski.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?