Rybnik: wydłużono termin składania ofert na budowę drogi Pszczyna-Racibórz. Dlaczego?
Roboty jeszcze się nie rozpoczęły, a już są pierwsze opóźnienia. Mowa o budowie brakującego odcinka Drogi Regionalnej Pszczyna-Racibórz w Rybniku. Trudności napotkano już na etapie "załatwiania" formalności związanych z jej budową.
Jak tłumaczą w rybnickim magistracie, chodzi o pytania potencjalnych oferentów do dokumentacji przetargowej na budowę drogi. Z tego też powodu terminem, do którego firmy budowlane mogą składać swoje oferty nie jest już 16 stycznia, a 7 lutego.
To z kolei oznacza wspomniane opóźnienie w budowie. Wprawdzie nie jest ono duże - wynosi zaledwie nieco ponad trzy tygodnie - jednak skutkiem przesunięcia terminu składania ofert będzie późniejsze rozstrzygnięcie przetargu, a co za tym idzie późniejsze rozpoczęcie i tym samym zakończenie prac związanych z budową drogi.
Droga Pszczyna-Racibórz w Rybniku. Do jej skończenia brakuje czterech kilometrów
A tę - a dokładniej jej brakujący czterokilometrowy odcinek od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej - określa się mianem najbardziej wyczekiwanej inwestycji drogowej w mieście. Między innymi z tego względu, że jej wybudowanie ma przynieść szereg korzyści.
- Doprowadzenie Drogi Regionalnej do ul. Sportowej zakończy budowę południowej obwodnicy naszego miasta, pozwalając na szybki przejazd przez Rybnik kierowcom podróżującym na trasie między Żorami, a Raciborzem. Dla Rybnika jest to szansa na nowe "otwarcie się na świat" terenów inwestycyjnych, zlokalizowanych w rejonie ulicy Sportowej - zwraca uwagę Piotr Kuczera, prezydent Rybnika, który dodaje, że może na tym skorzystać nie tylko Rybnik, ale powiat rybnicki oraz okoliczne gminy.
4 kilometry Drogi Regionalnej nie mają szczęścia...
To nie pierwszy raz, kiedy odwleka się budowa brakującego odcinka Drogi Regionalnej Pszczyna-Racibórz w Rybniku. Wcześniej na przeszkodzie stanęły pieniądze. Miasto wnioskowało o dofinansowanie do dokończenia budowy w ramach rządowego programu Polski Ład. Nie przyznano mu wówczas ani złotówki.
Dopiero później - co zdaniem wielu miało podłoże polityczne - państwo "sypnęło" groszem, dorzucając się Rybnikowi i udzielając mu dofinansowania w wysokości 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Miastu ostatecznie przyznano pieniądze z Polskiego Ładu - 65 mln zł. Wartość całej budowy brakującego odcinka szacowana jest na 200 mln zł. To ogromna kwota.
W ramach budowy czterokilometrowego odcinka do zrobienia jest jednak wiele. Nie chodzi bowiem o samą budowę jezdni, ale też całej drogowej architektury.
- W ramach inwestycji wybudowane zostaną: bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego, skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową, 4 obiekty mostowe, umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła, 5 przepustów dla zwierząt - wylicza Agnieszka Skupień, rzecznik prasowa Urzędu Miasta w Rybniku.
- Koszt budowy drogi obejmuje również wykonanie oświetlenia odwodnienia, przebudowę i budowę sieci uzbrojenia terenu, wykonanie elementów ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko np. ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni - słyszymy w rybnickim magistracie.
Drogą Pszczyna-Racibórz, rybniczanie jeżdżą od Żor do Niedobczyc
Przypomnijmy, że w Rybniku z Drogi Regionalnej Pszczyna-Racibórz można korzystać na ponad dziesięciokilometrowym odcinku od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej. Kierowcy poruszają się nią od kwietnia 2020 roku.
Droga Pszczyna-Racibórz jest największą drogową inwestycją w historii Rybnika. Dotychczas jej wybudowanie kosztowało ponad 475 mln zł. Historyczny - nigdy wcześniej miasto nie uzyskało tak wysokiego dofinansowania z pieniędzy unijnych - był też wkład UE. Wyniósł on 290 mln zł.
echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?