Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rybnik: Pierwsze elektryczne autobusy już kursują po naszych drogach. Są ciche, wygodne, eleganckie i o połowę tańsze w utrzymaniu

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
Elektryczne autobusy w Rybniku
Elektryczne autobusy w Rybniku Daniel Wojaczek
Na rybnickie drogi wyjechały dziś pierwsze elektryczne autobusy. Na razie firma Andrzeja Kłosoka, która realizuje transport autobusowy na terenie miasta, zakupiła 23 takie pojazdy. 16 już dojechało, siedem kolejnych dotrze do Rybnika z fabryki Solarisa w ciągu kolejnych 2-3 tygodni.

Od kwietnia na rybnickie drogi ruszają miejskie autobusy zeroemisyjne. To elektryczne, fabrycznie nowe i jeszcze pachnące nowością elektryczne autobusy marki Solaris. 23 nowe pojazdy będą sukcesywnie wprowadzane na trasy rybnickiej komunikacji miejskiej.

W sumie do dyspozycji pasażerów rybnickiej komunikacji miejskiej będzie jedenaście 12-metrowych Solarisów Urbino 11, pięć 18-metrowych przegubowych Urbino 18, dwa 8-metrowe MANy oraz pięć 9-metrowych Kutsenitsów. Te 23 pojazdy to blisko 30% autobusów, które obecnie jeżdżą po rybnickich drogach.

- Każdego dnia na ulice Rybnika wyjeżdża ok. 80 autobusów. Oprócz elektryków mamy jeszcze 12 na gaz - mówi Łukasz Kosobuski, dyrektor ZTZ w Rybniku.

Pojazdy zostały zakupione w ramach ubiegłorocznego przetargu. Są fabrycznie nowe, a każdy z pojazdów wyposażony jest m.in. w klimatyzacje, ładowarki USB, białe, dużych rozmiarów tablice elektroniczne, monitoring, alkomaty uniemożliwiające uruchomienie pojazdu przez kierowców będących pod wpływem alkoholu. - Wchodzimy w pewnym sensie w nową epokę. Na pewno wielu myślało, że tego typu zakupy są niemożliwe. Udało się wspólnymi siłami. Będziemy starali się wyznaczać nowe trendy. Z ciekawostek, jesteśmy w autobusie, który ma największe baterie montowane w Solarisach. Ten autobus będzie nową jakością komunikacji publicznej – podkreślał Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

Fabrycznie nowe autobusy elektryczne przyjechały do Rybnika około dwa tygodnie temu z fabryki Solarisa pod Poznaniem.

- Autobusy przegubowe mają baterie o pojemności ponad 500 kilowatogodzin. Dzięki nim pojazd może przejechać 250 – 300 kilometrów na jednym ładowaniu. Autobusy 12-metrowe mają baterie 400-kilowatogodzinne. Pojadą tak samo długą trasę. Autobus w przeciwieństwie do znanych pojazdów, nie musi wchodzić w obroty. Cechuje je ogrzewanie hybrydowe, czyli spalinowo-elektryczne. Co to oznacza? Autobus wyjeżdża rano na trasę już nagrzany, a tylko w ekstremalnych warunkach uruchamiany jest piec. W normalnych sytuacjach dogrzewanie zachodzi w bojlerze elektrycznym. Tak samo proces wygląda w przypadku chłodzenia – wyjaśnił Rafał Zajas, przedstawiciel Solarisa.

Autobusy zakupił rybnicki przedsiębiorca Andrzej Kłosok, który w całym regionie wygrywa przetargi na obsługę miejskich linii autobusowych. To on wygrał przetarg zorganizowany przez Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku i to on w ramach tego przetargu zobowiązał się do zakupu elektryków. W swojej flocie ma obecnie około 270-300 autobusów, które wożą pasażerów po Jastrzębiu, Wodzisławiu, Rybniku, Żorach, Pawłowicach i wielu innych, śląskich miastach. - Jestem pierwszym prywatnym operatorem, który zakupił takie autobusy. To był spory wydatek. Autobus przegubowy kosztuje około 3,5 mln zł brutto, natomiast krótki autobus tego typu kosztuje ok 3 mln brutto - mówi Andrzej Kłosok.

Jak zapewniają przedstawiciele firmy autobus elektryczny może być faktycznie tańszy od jego gazowego lub tradycyjnego - spalinowego odpowiednika. - Wyliczyliśmy, że te koszty wozokilometra spadną nam pomiędzy spalinowymi, a elektrycznymi autobusami nawet o połowę, mimo że ceny prądu też poszły w ostatnim czasie do góry - mówi Kłosok.

- Komfort jazdy takimi autobusami jest ogromny. One są cichutkie, nie ma szarpania, jazda jest płynna, bo one płynnie przyspieszają i wyhamowują. W starszych mikrobusach, które ja miałem człowiek nie słyszał własnych myśli - śmieje się Waldemar Matysek, współwłaściciel firmy Mikrus, która także wprowadziła na rybnickie drogi elektryczne mikrobusy.

Dla bezpieczeństwa kierujących, Solarisy będą wyposażone w całkowicie oddzielone od przedziału pasażerskiego kabiny. Wszystkie pojazdy oczywiście będą pomalowane w kolory i grafikę zgodną z Systemem Identyfikacji Wizualnej Miasta Rybnika. Nowością jest układ wnętrza i otwierane na zewnątrz środkowe drzwi - tak zaprojektowane wnętrze pozwoli na wygodną podróż zarówno na krótkich, jak i na długich odcinkach. Ciekawostką jest to, że tapicerka siedzeń będzie przygotowana specjalnie dla naszego miasta - z logo Rybnika. Miasto wyposaży każdy pojazd w defibrylator AED.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto