Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rybnik dostał 100 mln zł na dokończenie drogi. Komentarze polityków i samorządowców

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
W środę premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że rząd dofinansuje budowę 51 obwodnic miast w całej Polsce. Na liście projektów do dofinansowania jest ostatni odcinek drogi Pszczyna-Racibórz w granicach Rybnika. Na ten cel miasto Rybnik dostanie 100 mln zł, drugie tyle musi zapewnić we własnym zakresie. Co na ten temat mają do powiedzenia włodarze Rybnika, politycy i samorządowcy? Zobaczcie.

Bolesław Piecha, poseł PiS: Spotkaliśmy się w tym samym miejscu (na końcu wybudowanego odcinka drogi Pszczyna-Racibórz w rejonie ulicy Wodzisławskiej pół roku temu. Obiecywałem wtedy, że będę się starał o pieniądze na dokończenie tej drogi. Ona ma ogromne znaczenie w kontekście zakorkowanego Rybnika, a dwa - ma znaczenie w kontekście transformacji energetycznej, którą przechodzimy. (...) Odchodzimy od węgla, ten zegar tyka. Chodzi o to, by po tym, jak rozstaniemy się z węglem, to miejsce nie zostało pustynią, jak to się stało z niektórymi regionami chociażby Republiki Federalnej Niemiec, gdzie pozostali ludzie i familoki, ale prócz tego nie zostało nic. Nie zostało nic, mimo, iż Niemcy wpompowały tam duże środki. Dziś za premierem mogę powtórzyć, że dzięki staraniom, argumentowaniu, uzyskaliśmy sfinansowanie budowy tej części drogi, którą zaprojektowało miasto Rybnik. Trzeba było zdobyć te pieniądze, mamy 100 mln zł, drugie tyle samorząd musi jeszcze poszukać, albo u siebie w budżecie, albo mamy też jeszcze inne zakamarki, gdzie tych pieniędzy można szukać.

Piotr Kuczera, prezydent Rybnika: Cieszę się, że jednak pieniądze się znalazły, że jednak potrzeby naszego miasta na tę strategiczną inwestycję zostały dostrzeżone przez rząd. Chciałbym jednak podkreślić, że 100 mln zł na tę inwestycję to pierwszy krok, ponieważ szacujemy, że przy dzisiejszej inflacji, wzrostach cen za materiały i usługi ten 4 kilometrowy odcinek razem z mostami na trasie będzie nas kosztował szacunkowo około 250 mln zł. A to oznacza, że potrzebujemy jeszcze kolejnych 150 mln zł. Na moment składania wniosku do programu dofinansowania obwodnic szacowaliśmy koło 200 mln zł. Przed nami jest druga edycja Polskiego Ładu. Będziemy aplikować o kolejne środki. Póki co nie ma jeszcze warunków dla tego programu. Dla nas najważniejsze jest to, że główny odcinek, kręgosłup komunikacyjny miasta powstał – te 10 kilometrów miało dla nas kluczowe znaczenie – połączyło całe południe miasta z autostradą. Odcinek następny będzie miał strategiczne znaczenie dla całego Subregionu w kontekście także trasy od Raciborza do granic miasta. Zrobimy wszystko, by drugi odcinek tej drogi wybudować. Przypomnę, że mamy projekt, mamy wykupione tereny pod budowę. Mam nadzieję, że znajdą się kolejne źródła na dofinansowanie tej inwestycji. Ktoś może zapytać dlaczego tak bardzo się nie cieszymy? Przecież chcieliśmy, teraz mamy i nie jesteśmy wdzięczni? Dlatego, że ze względu na wprowadzenie Polskiego Ładu nasze miasto straci rocznie prawie 58 mln zł. Wprowadzone i niezrekompensowane ulgi w podatku dochodowym to strata dla miasta 27 mln zł.

Janusz Koper, zastępca prezydenta Rybnika odpowiedzialny za drogi: Wypada podziękować, że jako samorząd rybnicki nie zostaliśmy sami, że obietnice są dotrzymywane i środki pomocowe dla naszego miasta i całego subregionu przychodzą. Bo ta droga jest ważna dla miasta Rybnika i całego subregionu. Pan poseł słusznie zauważył, że czeka nas transformacja energetyczna i musimy się do niej dobrze przygotować. My na tą inwestycje, na budowę tej drogi jesteśmy przygotowani i wiemy, jak to zrobić. Mamy pozwolenie na budowę, mamy wykupione tereny, są wysiedlone, praktycznie kilka nieruchomości będzie jeszcze musiało być wyburzone. Wyprzedzająco - ponieważ pogoda na to pozwala - trwają wycinki drzew tych, za które odpowiada miasto. Jesteśmy też dogadani z Lasami Państwowymi, ponieważ też muszą w przyszłym roku wyciąć drzewa na swoim terenie. W każdym razie jesteśmy przygotowani, by ogłaszać przetarg, by te brakujące 4,2 km na terenie miasta Rybnika wybudować. Mamy świadomość, że w związku z inflacją, tym co się dzieje z cenami wykonawstwa ta inwestycja może być droższa o około 50 mln zł. Ale mamy nadzieję, że dodatkowe środki z różnych źródeł, o które jako miasto się staramy, jeszcze do nas spłyną i rzeczywiście tę drogę w ciągu 2 - 2,5 lat zbudujemy i oddamy mieszkańcom. Liczymy na dalszą dobrą współpracę z parlamentarzystami z naszego regionu.

Jacek Hawel, naczelnik wydziału dróg w urzędzie miasta w Rybniku:
Prace projektowe związane z budową Drogi Regionalnej zakończyły się w 2016 roku uzyskaniem niezbędnych uzgodnień oraz zezwoleń, które pozwoliły zrealizować odcinek ponad 10 kilometrów drogi. Warunkiem rozpoczęcia tej inwestycji było podzielenie jej na dwa etapy. Z uwagi na ograniczenia finansowe na ówczesny moment pozostawiliśmy do wykonania odcinek o długości nieco ponad 4 kilometrów. Opracowane kosztorysy w 2016 roku (na moment zakończenia prac projektowych) przewidywały, że wartość tej inwestycji to nieco ponad 110 milionów złotych. Ostatnie pięć lat to notoryczny wzrost kosztów realizacji zadań inwestycyjnych, na które składają się koszty pracownicze, koszty podatkowe obciążające wykonawców oraz koszty materiałów. Pomiędzy 2016 rokiem a 2021 z dostępnych opracowań, analiz i statystyk wynika, iż w sektorze drogowym wzrost cen w zakresie robocizny, materiałów budowlanych oraz sprzętu budowlanego wyniósł odpowiednio: 13,48%, 60,86%, 25,66%. Stąd też należy założyć, że dziś wartość inwestycji związanej z kontynuacją budowy drugiego etapu Drogi Regionalnej wynosi około 200 mln złotych brutto. Ponadto uwzględniając zaplanowane na 2022 rok podwyżki energii (30 %), paliw (60 %) utrzymujący się stan pandemii (który ogranicza dostępność materiałów i usług na rynku budowlanym) oraz galopującą inflację koszty związane z produkcją jak i usługami z pewnością również wzrosną co ostatecznie przełoży się na końcową wartość inwestycji, która może wynieść około 230 - 250 mln złotych (wzrost o kolejne 20%).”

Marcin Połomski, burmistrz Rydułtów:
Gratuluję Rybnikowi. To, że kolejny odcinek tej drogi będzie budowany w Rybniku, to jest ważne, bo kolejny odcinek przebiega przez Rydułtowy aż do Raciborza. Droga jest strategiczna i bardzo ważna dla naszego regionu. Pan poseł Piecha wspomniał o podkomisji sejmowej zajmującej się transformacją energetyczną. Ja na tej komisji już apelowałem, że jeśli chcemy się transformować, to najpierw musi być komunikacja, nasi mieszkańcy muszą mieć jak się przemieszczać. Cieszę się, że mamy kolejne środki na realizacje tego zadania. Na razie w Rybniku, ale my będziemy mocno kibicować, bo na razie w Rybiku, a potem już odcinki rydułtowskie i powiat raciborski. Już w lutym odcinek przebiegający przez Rydułtowy ma mieć gotową dokumentację. Liczymy, że zaraz potem złożymy ją do ZDW i ZDW będzie się starało o pozwolenie na budowę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto