Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągi na trasie Rybnik-Racibórz przyspieszą. Trwa tam wymiana torów na odcinku 6,5 km

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
To ma być prawdziwa rewolucja na torach. Pod koniec roku zakończyć ma się wielka inwestycja spółki PKP PLK, w ramach której modernizowane są tory, przebudowywane przejazdy kolejowe na odcinku 6,5 km pomiędzy Suminą, a Rydułtowami (trasa Rybnik-Racibórz).

26 mln zł - tyle kosztuje spółkę PKP PLK modernizacja torowiska pomiędzy stacjami kolejowymi Rydułtowy-Sumina na trasie pociągów z Rybnika do Raciborza. Zakończyła się tam już wymiana około 6,5 kilometrowego odcinka torów, teraz modernizowana jest trakcja, przebudowywane są przejazdy. Wszystko po to, by przejazd pociągiem pomiędzy stacjami był przyjemniejszy, bezpieczniejszy i zajmował zdecydowanie mniej czasu.

Do modernizacji torowiska na wspomnianej wcześniej trasie zajmuje się nowoczesny pociąg zwany PUN. Co to takiego? - Wysokowydajna maszyna do potokowej wymiany nawierzchni torowej o długości ponad pół kilometra, to „zestaw urządzeń”, m.in. suwnic do transportu starych i nowych podkładów oraz dźwignic, które zabierają stare szyny i układają nowe. Prace z udziałem maszyny wykonywane są szybciej. Na objętej robotami trasie pociąg techniczny wymienił już 6,5 km toru - mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Na linii poprawiają się warunki przejazdu składów elektrycznych. Stara sieć trakcyjna została zdemontowana. Zabudowano fundamenty palowe pod nowe słupy trakcyjne. Po ustawieniu konstrukcji zostanie wywieszone ok. 7 km nowej sieci trakcyjnej. - Będzie też bezpieczniej na 4 przejazdach kolejowo-drogowych między Rydułtowami a Suminą. Dwa przejazdy (przy ul. Sportowej w Suminie oraz przy ul. Pogwizdowskiej w gminie Gaszowice) zyskają dodatkowe zabezpieczenia – sygnalizację świetlną i dźwiękową. Migające czerwone światło będzie dodatkową informacją dla kierowców, że muszą się zatrzymać. Pozostałe przejazdy będą mieć nowe urządzenia – przejazd przy ul. Dworcowej w Suminie nowe rogatki, a przy ul. Kolejowej w Łukowie nową sygnalizację - wylicza Katarzyna Głowacka.

Dzięki przeprowadzonym pracom pociągi pasażerskie przyspieszą z 80 do 120 km/h. Składy towarowe będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h. Pociągi sprawniej przewiozą towary. Wszystkie prace mają się zakończyć w ostatnim kwartale tego roku.

Co więcej, to nie pierwsza, tak wielka inwestycja w modernizację położonych na Śląsku torów. Od 2019 roku roboty były już prowadzone na liniach od Chybia przez Żory, Rybnik, Suminę do Nędzy. To była gigantyczna inwestycja polskich kolei, bo obejmowała przebudowę 18 peronów, wymianę torów na odcinku 60 km wymienionych torów. Na stacjach i przystankach kolejowych jest nowe oświetlenie i nagłośnienie. Wymieniono nawierzchnię peronów na antypoślizgową, ze specjalną wypukłą fakturą wyznaczającą strefę bezpieczeństwa. Wszystkie obiekty zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na perony łatwiej można się dostać m.in. dzięki pochylniom i windom. Efektem prac są także atrakcyjniejsze podróże. Pociągiem z Żor do Rybnika można pojechać w ok. 10 minut, wcześniej ponad 20 min. Weekendowe przejazdy z Wisły Głębce do Gliwic skróciły się o 10 min. Krócej o kilka minut jadą też pociągi z Rybnika do Nędzy. Po inwestycji PLK pociągi przyspieszyły do 120 km/h. Całość prac pochłonęła wówczas 375 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto