Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak kiedyś wyglądały dworce kolejowe na Śląsku i Zagłębiu. Robiły wrażenie! Zobacz archiwalne ZDJĘCIA sprzed wojny

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Gdyby nie rozwój techniki, przemysłu, nowe wynalazki, to wszystko wyglądałoby dziś zupełnie inaczej. Rozwój Śląska, Zagłębia i innych ziem w naszym regionie stał się możliwy właśnie m.in. dzięki kolejnym kilometrom ułożonych torów, przy których z czasem wyrosły piękne dworce kolejowe. Wiele z nich przetrwało do dziś, mając za sobą często ponad 100 lat. Przejdź do galerii i zobacz zdjęcia.


Zagłębiowskie dworce przetrwały trudne czasy

Jednym z ciekawszych dworców jest ten w śródmieściu Dąbrowy Górniczej, którego bliźniakiem jest odnowiony już w pełni dworzec w Myszkowie. Gruntowna przebudowa i remont dąbrowskiego budynku, który przez kilkanaście lat popadał stopniowo w ruinę, właśnie się rozpoczyna. Ma lśnić nowością, z zachowaniem jego historycznego, zabytkowego charakteru, w 2023 roku. Był to w XIX wieku ważny dworzec na trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Powstał w 1888 roku.

Główna trasa Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej czynna była od 1848 r., ale jej boczną odnogę, wiodącą przez Będzin, zbudowano dzisięć lat później. Prowadziła ona z Ząbkowic, przez Będzin, w stronę pruskiej wówczas części Górnego Śląska. Niezbyt wielkich rozmiarów budynek dworca z czasem musiał zostać zastąpiony przez większy, bardziej funkcjonalny. Projekt takowego, w stylu modernistycznym, przygotował w 1927 roku Edgar Norweth, znany architekt, urbanista, profesor uczelni polskich i rosyjskich. Nowy dworzec o powierzchni 4800 metrów kw. wybudowała firma Pronaszko i Sobieszek. Został otwarty w 1931 roku.

W naszej galerii zdjęciowej zobaczycie, jak pięknie wyglądały dworce kolejowe przed II wojną światową.

Gliwice, Zabrze, Katowice...

Dworzec w Gliwicach powstał wraz z otwarciem 2 października 1845 roku linii, która miała ponad 196 kilometrów i łączyła Wrocław z tym miastem. Budowę została zakończona 3 października 1846 w Mysłowicach. Potem dworcowy obiekt był przebudowywany, a nowy obiekt po raz pierwszy przyjął pasażerów w 1925 roku. Dworzec w Zabrzu także pojawił się w 1845 roku, a potem był wielokrotnie rozbudowywany. W 1967 roku, po gruntownej modernizacji, część z tego obiektu została wykorzystana nadal do obsługi ruchu pasażerskiego.

Tak kiedyś wyglądały dworce kolejowe na Śląsku i Zagłębiu. R...

Jak możemy przeczytać na: slaskie.travel stary dworzec kolejowy w Katowicach wzniesiony został z początkiem XX wieku i przez wiele lat stanowił jedną z wizytówek Górnego Śląska. Z biegiem czasu gmach dworca stawał się coraz mniej wystarczający dla potrzeb rosnącego ruchu pasażerskiego, co sprawiło, że był kilka razy powiększany wzwyż. Po II wojnie światowej zapadła natomiast decyzja o zbudowaniu nowego obiektu, który oddany został ostatecznie do użytku w 1972 roku.

Kolej dotarła także w Beskidy i na Śląsk Cieszyński. Mały budyneczek na stacji kolejowej w Cieszynie powstał w 1888 roku. Potem został zmodernizowany w czasie I wojny światowej. Z Cieszyna można było dojechać do Warszawy, Lwowa, Krakowa oraz Katowic.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziwne wpisy Jacka Protasiewicz. Wojewoda traci stanowisko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto