Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na rybnickie drogi wyruszy 11 nowych autobusów hybrydowych. Miasto właśnie ogłosiło przetarg na ich dostawę

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
W Rybniku trwa wielka rewolucja w komunikacji miejskiej. Miasto wymienia wiaty przystankowe, inwestuje w biletomaty, a przewoźnicy zakupili niedawno nowiutki autobusy elektryczne. Teraz w oczekiwaniu na podpisanie umowy na dofinansowanie autobusów 20 autobusów wodorowych, spółka Komunikacja Miejska Rybnik ogłosiła przetarg na dostawę 11 autobusów hybrydowych o długości 12 metrów.

Pasażerów komunikacji miejskiej wkrótce po Rybniku będzie woziło 11 nowych hybrydowych autobusów. Miejska spółka właśnie ogłosiła przetarg na ich dostawę. To kolejny element zmian w miejskiej komunikacji, które obserwujemy na przestrzeni ostatnich miesięcy. Są już autobusy elektryczne, nowe wiaty przystankowe, nowe biletomaty, teraz będą kolejne nowe autobusy. Rodzaj napędu jaki będzie zainstalowany to tzw. pełna hybryda, czyli połączenie napędu spalinowego z elektrycznym, umożliwiającym przejechanie kilkuset metrów wyłącznie na silniku elektrycznym, czyli zeroemisyjnie.

- Oznacza to tyle, że np. ruszając z przystanku autobus nie będzie emitował szkodliwych substancji, a więc pasażerowie będą komfortowo oczekiwali na przystankach - wyjaśnia Łukasz Kosobucki, prezes spółki Komunikacja Miejska Rybnik. - Da to również oszczędność paliwa na poziomie 15-20 procent. Doświadczenie zdobyte podczas obsługi linii autobusami elektrycznymi, które kursują po Rybniku od tego roku potwierdziło, że nowe, nieznane dotąd rozwiązania w zakresie układu wnętrza pojazdu doskonale się w Rybniku sprawdzają – zapewnia prezes.

Miasto dokonało jednak kilku modyfikacji –np. dając sobie możliwość większej elastyczności w wyglądzie wnętrza oraz w pojazdach trzydrzwiowych zamówione zostały trzecie drzwi również otwierane na zewnątrz (w „elektrykach” tylko środkowe są w ten sposób otwierane).

Nowe autobusy mają zostać wyposażone we wszystkie nowinki techniczne. Będzie więc obowiązkowa klimatyzacja, białe czytelne tablice informacyjne, defibrylatory AED, alkomaty oraz pełne kabiny kierowców. Planowane jest również, by wszystkie kasowniki umożliwiały płatność kartą bankomatową. Jako ciekawostkę warto dodać, że dwa pojazdy będą wyposażane w standardzie pojazdów lokalnych, tj. wyższe, miękkie siedzenia z pasami, półki bagażowe oraz dwoje drzwi.

Zamawiane autobusy oczywiście będą dostosowane do linii miejskich, a gdy zapotrzebowanie na pojazdy będzie mniejsze, będzie można wynająć takie pojazdy np. na wycieczkę szkolną. - Chcielibyśmy, aby pojazdy wyjechały na początku przyszłego roku, jednak patrząc na sytuację gospodarczą, która panuje od lutego, dostawy mogą się opóźnić – zaznacza prezes Kosobucki. Otwarcie ofert przetargowych zaplanowano na 23 sierpnia br.

Ale to nie jedyna nowość. Rybnik ma też zapewnioną dotację w wysokości 45,5 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup 20 autobusów wodorowych. Zgodnie z planem, pierwsze autobusy wodorowe powinny wyjechać na ulice Rybnika w II kwartale przyszłego roku.

Warto dodać, że nieco wcześniej, bo już w I kwartale 2023 roku przy ul. Budowlanych 6 powstanie ogólnodostępna stacja do tankowania wodoru samochodów osobowych i autobusów. Autobusy wodorowe nie emitują żadnych zanieczyszczeń, a jedynym produktem ubocznym reakcji jest czysta para.

Dzięki otrzymanemu dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach konkursu „Zielony Transport Publiczny”, Miasto Rybnik zakupi 20 autobusów napędzanych wodore

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto