Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Młodzież w Rybniku bez problemu kupi alkohol w sklepie! Dane są szokujące. Mamy wyniki kampanii społecznej

Barbara Romańczuk
Barbara Romańczuk
73 procent sprzedawców w 30 losowo wybranych sklepach, marketach, stacjach benzynowych, decyduje się na sprzedaż alkoholu osobom, które nie wyglądają na dorosłe - wynika z badań społeczników.

Młodzież w Rybniku bez problemu kupi alkohol w sklepie! Dane są szokujące. Mamy wyniki kampanii społecznej

W sklepach zasłaniamy twarze maseczkami, przez co trudniej jest rozpoznać w jakim wieku może być osoba kupująca napoje alkoholowe lub papierosy. Jak się okazuje sytuacja ta wpłynęła w znacznym stopniu na postawę rybnickich sprzedawców. Aż w 73% badanych placówek sprzedawcy byli gotowi sprzedać alkohol osobom wyglądającym na niepełnoletnie bez sprawdzenia dokumentu potwierdzającego pełnoletność!

Niepokojące dane przeprowadzonych badań

Badanie zostało przeprowadzone w 30 losowo wybranych sklepach, stacjach benzynowych i marketach sprzedających napoje alkoholowe w Rybniku. Spośród wszystkich prób zakupu piwa, zaledwie w 8 z nich zakończyła się prośbą sprzedawcy o pokazanie dowodu osobistego, a w przypadku jego braku - odmową.

  • Ze wszystkich badanych miejsc najgorzej wypadły rybnickie stacje benzynowe, na których 100% przeprowadzonych prób kupna alkoholu przez "młodego audytora" zakończyła się sprzedażą.
  • Siedmiu na dziesięciu (70%) kasjerów w małych sklepach osiedlowych było gotowych sprzedać piwo „młodym audytorom” wyglądającym na osoby niepełnoletnie, co gorsza posuwali się oni do kłamstwa, że znają tę osobę i wiedzą, że jest pełnoletnia. Tylko 3 próby zakupu piwa zakończyły się pytaniem o dokument tożsamości.
  • Niestety sklepy wielkopowierzchniowe również nie wypadły dobrze w badaniu. Zaledwie 33% kasjerów poprosiło o dowód potwierdzający wiek młodocianego, a w przypadku braku odmówili im sprzedaży alkoholu. 67% kasjerów była gotowa na sprzedaż piwa wykorzystując maseczki jako usprawiedliwienie.

Zwracanie uwagi ma znaczenie

Bardzo istotnym elementem przeprowadzonego badania było również sprawdzenie reakcji sprzedawców na zwrócenie uwagi przez osobę dorosłą. Interweniowano 22 razy, z czego 19 z nich zakończyło się sukcesem i anulowaniem sprzedaży alkoholu. Mimo interwencji, aż 14% sprzedawców było gotowych sprzedać alkohol. Wnioski nasuwają się same - dopiero zwrócenie uwagi kasjerowi skupia jego uwagę na młodej o sobie i skłania do pytania o dowód potwierdzający pełnoletność. Większość z nich ma również poczucie, że pandemia w znacznym stopniu usprawiedliwia ich zaniedbania. Warto więc interweniować kiedy jesteśmy świadkami podobnej sytuacji.

Kampania społeczna

Projekt został zrealizowany w ramach Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie „RoPSAN – Rodzice Przeciwko Sprzedaży Alkoholu Nieletnim” oraz Rybnicką Radę Seniorów i Młodzieżową Radę Miasta Rybnika.

Liczymy na zrozumienie ze strony właścicieli i menedżerów sklepów oraz ich gotowość do podejmowania skutecznych interwencji wobec nieodpowiedzialnych pracowników, którzy sprzedając alkohol niepełnoletnim klientom nie tylko łamią prawo ale także niszczą dobry wizerunek i reputację firmy. Nie będziemy czekać aż wydarzy się jakiś kolejny drastyczny wypadek lub przestępstwo, w którym kluczową rolę odegrają nietrzeźwi nastolatkowie. Już teraz oczekujemy od Menedżerów rybnickich sklepów, marketów i stacji paliw zdecydowanych działań interwencyjnych wobec nieodpowiedzialnych sprzedawców/kasjerów, którzy nie respektują obowiązującego prawa i lekceważą nas – rodziców i wychowawców nastolatków. My też jesteśmy KLIENTAMI i nie będziemy robić zakupów w „nieodpowiedzialnych” sklepach.

- pisze Bogusław Prajsner, przewodniczący ZG Ogólnopolskiego Stowarzyszenia RoPSAN

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto