Łatają dziury w Rybniku. Wcześniej na zimno. Dziś po raz pierwszy użyto asfaltu z otaczarni bo pogoda pozwala

OPRAC.: Redakcja
O dziurawych drogach w Rybniku pisaliśmy już wielokrotnie. Jak zapewniają w rybnickim magistracie, tak zwane przełomy zimowe, zwane potocznie dziurami to tradycyjny, przedwiosenny krajobraz na większości polskich dróg, a nie inaczej jest w Rybniku... Dotąd łatano dziury w Rybniku głównie "na zimno". We wtorek 2 marca, rybniccy drogowcy po raz pierwszy pobrali masę asfaltową z otaczarni, której praca uzależniona jest pogody.

Łatają dziury w Rybniku. Wcześniej na zimno. Dziś po raz pierwszy użyto asfaltu z otaczarni bo pogoda pozwala

Jeszcze w lutym w wydziale dróg rybnickiego magistratu tłumaczono nam, że naprawy dziurawych dróg ruszyły ale trzeba czasu, by wszystko załatać, a niestety warunki pogodowe sprawiają, że kolejne ubytki w drogach jeszcze będą się pojawiać.

- Służby komunalne walczą z ubytkami, ale pogoda nam nie sprzyja. Codziennie “przechodzimy przez 0 stopni” a to jest zabójcze dla każdej nawierzchni bitumicznej. W dzień są dodatnie temperatury – śnieg topnieje, woda dostaje się w szczeliny a w nocy przychodzi mróz i wszystko rozsadza. To walka z wiatrakami – mówił nam w lutym Jacek Hawel, naczelnik wydziału dróg w Urzędzie Miasta Rybnika.

Rybnickie Służby Komunalne reagują na bieżąco na zgłoszenia o ubytkach w nawierzchniach asfaltowych i - o ile tylko pozwala na to pogoda - prowadzone są cząstkowe remonty i uzupełnianie powstałych w drodze dziur.

- W sezonie zimowym, w krótkich okresach bez opadów śniegu dokonywaliśmy uzupełniania ubytków masą asfaltobetonową używaną na zimno, którą można stosować w temperaturach do -5 st.C – mówi Przemysław Grycman, dyrektor Rybnickich Służb Komunalnych. - Bezpośrednio po ustaniu okresu mrozów, kiedy można już było uruchomić recykler do asfaltu, skorzystaliśmy z tej możliwości i od dwóch tygodni prowadzimy remonty masą na gorąco, odzyskiwaną z gruzu asfaltowego przy pomocy tego urządzenia – dodaje.

We wtorek 2 marca, rybniccy drogowcy po raz pierwszy pobrali masę asfaltową z otaczarni, której praca także uzależniona jest pogody – otaczarnia nie może pracować kiedy temperatura spada poniżej zera.

- Korzystamy z każdej możliwości uzyskania materiału służącego do przeprowadzenia remontów nawierzchni i kierujemy do tego maksymalną ilość brygad roboczych, by jak najszybciej usunąć tak uciążliwe dla kierowców ubytki – zapewnia dyrektor Grycman.


Poniżej kilka ciekawostek, w postaci liczb, dotyczących dokonywanych przez RSK remontów drogowych:

  • masą asfaltową na zimno, w okresie od połowy listopada 2020 do połowy lutego 2021, uzupełniono około 370 m2 ubytków,
  • masą przetwarzaną w recyklerze, w okresie ostatnich dwóch tygodni, uzupełniono około 1 500 m2 ubytków,
  • w okresie kiedy aura na to pozwalała (pracownicy nie musieli pracować przy zimowym utrzymaniu dróg i chodników) przy zastosowaniu materiału na zimno, codziennie przy uzupełnianiu ubytków pracowało od 5 do 6 brygad pracowniczych,
  • kiedy tylko temperatura na to pozwoliła uruchomiony został recykler do asfaltu, i za pomocą masy przetwarzanej w tej maszynie prowadzono remonty przy użyciu 5 brygad roboczych dziennie (3 brygady na zmianie pierwszej i 2 na drugiej)
  • od 2 marca prowadzone są remonty przy pomocy masy asfaltowej wytwarzanej w otaczarni, w sile 4 brygad dziennie (dwie na I zmianie, dwie na II zmianie)
  • od 1 marca br. frezowana jest odcinkowo nawierzchnia w ciągu ul. Hetmańskiej - jej stan po okresie zimowym nie nadawał się do remontu cząstkowego ze względu na mnogość ubytków. Planowane jest, niezależnie od dokonywanych remontów cząstkowych, wykonanie tam nakładki asfaltowej na wyfrezowanych odcinkach w dniach od 3 do 5 marca br.

Rybnickie Służby Komunalne na bieżąco patrolują drogi w granicach miasta Rybnika, starając się reagować na wszystkie zgłoszenia dotyczące powstających ubytków i w miarę możliwości na bieżąco je uzupełniać.

Warto przy tym pamiętać, że w ustalaniu kolejności wykonywania prac na poszczególnych ulicach brana jest pod uwagę kategoria drogi i ilość przemieszczających się nią pojazdów. Pierwszeństwo w remontach mają oczywiście główne ciągi komunikacyjne i drogi w centrum, z których korzysta najwięcej użytkowników. Codziennie jednak przynajmniej dwie brygady zajmują się uzupełnianiem ubytków na drogach dojazdowych, osiedlowych i innych równie ważnych dla mieszkańców naszego miasta i innych użytkowników.

Pijani wciąż prowadzą - jest raport NIK!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie