Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koleje: 60 km linii kolejowych do remontu - będzie szybciej!

Szymon Kamczyk
Arch.
Modernizacja 60 km linii kolejowych, podróż krótsza o pół godziny, większe bezpieczeństwo, udogodnienia dla niepełnosprawnych - dziś w Ministerstwie Rozwoju podpisano umowę na modernizację linii kolejowej na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza / Turze.

Koleje: 60 km linii kolejowych do remontu - będzie szybciej!

Do tego aż 262,5 mln zł dofinansowania z UE i inwestycja o łącznej wartości 467 mln zł. Podpisana 18 maja 2017 r. umowa otwiera kolejną inwestycję PKP Polskich Linii Kolejowych na Śląsku. Jej ukończenie planowane jest na 2019 r.

Dofinasowanie dla projektu pn. Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza / Turze to już 744. umowa w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, a 18. w sektorze kolejowym. Realizacja projektu zwiększy przepustowość na liniach kolejowych Rybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego.

Zmodernizowanych zostanie aż 60 km linii kolejowej. Planuje się również remont lub przebudowę 16 wiaduktów, 14 mostów i jednej kładki dla pieszych. Dodatkowo, projekt obejmuje przystosowanie peronów do potrzeb obsługi osób niepełnosprawnych. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji odnowione perony z wiatami i lepszym oświetleniem oraz systemem oznakowania. Rozwiązania przyjęte w projekcie umożliwią wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS).

– W efekcie podróż na trasie Chybie – Żory – Rybnik – Nędza skróci się łącznie o pół godziny. Obecnie jeden kilometr linii z Chybi do Nędzy pokonuje się pociągiem średnio w trzy i pół minuty. Dla porównania, kilometr z Warszawy do Gąsocina, albo z Rybnika do Mikołowa, ponad 2 minuty krócej – podkreślił wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. – W aktualnym stanie tylko jedno połączenie w ciągu doby na odcinku z Chybi do Nędzy trwa mniej niż 3 godziny. Najdłuższa podróż sięga nawet 10 godzin, czyli niewiele mniej, ile daje się pokonać tę odległość pieszo. Trzeba się też liczyć z przesiadką, a wieczorem, gdy ruch pociągów jest mniejszy, nawet z trzema – dodał. – Dzięki tej inwestycji wspomniane problemy przestaną nękać podróżnych. Zyskają również przewozy towarowe – zaznaczył wiceminister.

– Remont każdego kilometra linii kolejowej jest niezwykle cenny. Dzięki temu bowiem wrasta atrakcyjność gospodarcza naszego regionu. Im więcej tras do przewozu ładunków i towarów, tym większe są szanse na pojawienie się kolejnych inwestorów, których bez wątpienia przyciąga doskonała infrastruktura drogowo-kolejowa – podkreśla wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.

Projekt jest zlokalizowany w południowo-zachodniej części woj. śląskiego i przebiega przez obszar 10 gmin: Nędza, Lyski, Gaszowice, Jejkowice, Rybnik, Żory, Pawłowice, Strumień Miasto, Strumień obszar wiejski, Chybie. Jest istotnym elementem zarówno lokalnej, jak i europejskiej infrastruktury kolejowej w Polsce.

Podróż koleją będzie bardziej konkurencyjna, skróci się bowiem czas przejazdu, dzięki zwiększeniu prędkości pociągów pasażerskich i towarowych do 100 km/h, np. na odcinku Rybnik–Sumina i Nędza Wieś–Sumina. Projekt na trasie Chybie – Nędza to istotna inwestycja

PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na Śląsku, która usprawni ruch kolejowy w bardzo ważnym społecznie i gospodarczo regionie.

Całkowity koszt projektu to prawie 467 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie niemal 262,5 mln zł.

/na podstawie materiału Ministerstwa Rozwoju/

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zory.naszemiasto.pl Nasze Miasto