W przyszłym tygodniu oficjalnie rozstrzygnięty zostanie wielki przetarg na obsługę rybnickiej komunikacji miejskiej 23 nowymi autobusami. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła firma Kłosok, która współpracuje już od lat z rybnickim Zarządem Transportu Zbiorowego. Wszystko wskazuje na to, że to właśnie ten przewoźnik dostarczy nowe elektryczne autobusy do Rybnika i to do 1 kwietnia 2022 roku.
- Przetarg ogłoszony był na obsługę linii na 10 lat. Byłem pozytywnie zaskoczony po otwarciu ofert, bo były one dobrze przygotowane i co było dla nas ważne i zostało zaznaczone w przetargu oczekiwaliśmy nie tylko złożenia oferty na zakup nowych autobusów – elektrycznych i gazowych, ale także chcieliśmy dokładnie poznać koncepcję zasilania tych pojazdów – mówi Łukasz Kłosobucki, dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku.
To pokłosie problemów z ładowaniem pojazdów, które już się w mieście wcześniej pojawiły. Po tym jak rybnicka firma zakupiła 9 autobusów na gaz ziemny, okazało się, że te mogą być tankowane tylko w odległych Tychach, bo w samym Rybniku odpowiedniej stacji brakowało. To generowało dodatkowe koszty.
- I właśnie ze względu na to wymagaliśmy od oferentów w tym przetargu nie tylko wykazania sposobu ładowania pojazdów, ale także rodzajów wtyczek w jakie stacje ładowania i same pojazdy będą wyposażone, tak by mieć pewność, że wszystko będzie pasowało mówi Kosobucki.
W przetargu startowały nie tylko firmy zajmujące się stricte organizacją komunikacji, ale także producenci autobusów elektrycznych. Oferty mogły obejmować obsługę rybnickich linii przez autobusy elektryczne lub mix – autobusy elektryczne i gazowe.
Nie przeocz
Minimalne wymagania określona tak: minimum 2 autobusy midi o napędzie elektrycznym, 5 autobusów klasy midi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym, 11 autobusów klasy maxi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym oraz 5 autobusów klasy mega zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym.
Oferty ostatecznie złożyły trzy przedsiębiorstwa. Najtańszą opiewającą na 127 mln zł brutto złożyła firma Kłosok z Żor. Ta firma chce obsługiwać rybnickie linie wyłącznie elektrykami. Firma Mobilis z Warszawy zaoferowała obsługę linii tylko i wyłącznie autobusami elektrycznymi za kwotę 178,379 mln zł brutto. Trzecia oferta złożona przez rybnicką firmę Transgór to mix, czyli obsługa linii pojazdami elektrycznymi i gazowymi za łączną kwotę 136,173 mln zł brutto.
- W przetargu punktowaliśmy nie tylko cenę, ale i termin wyjechania tych pojazdów na rybnicki drogi – mówi Kłosobucki. I tutaj najwyżej oceniona oferta od Kłosoka zawiera informację, że wszystkie elektryki pojawią się na drogach w Rybniku do 1 kwietnia 2022 roku.
Obecnie do obsługi wszystkich linii autobusowych w Rybniku w dni robocze wykorzystuje się około 80 pojazdów. Wprowadzenie do floty 23 autobusów elektrycznych to będzie prawdziwa rewolucja.
Musisz to wiedzieć
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?