Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Droga Pszczyna-Racibórz: Znajdą kasę na tę drogę w budżecie?

Barbara Kubica
Nawet 560 milionów złotych ma kosztować droga Pszczyna-Racibórz w granicach Rybnika. To gigantyczna inwestycja, na którą póki co Rybnik ma zapewnionych 300 milionów unijnej dotacji. To jednak za mało, by tą największą w dziejach miasta inwestycję drogową sfinansować. Potrzebny jest jeszcze tak zwany wkład własny, czyli setki milionów złotych, które trzeba znaleźć w budżecie miasta.

Droga Pszczyna-Racibórz w budżecie? Zmieści się?

- Niestety, budżet Rybnika na rok następny będzie niezwykle trudny. Ukazało się niedawno rozporządzenie ministra finansów, z którego wynika jaki nasze miasto będzie miało udział w podziale pieniędzy z podatków. I te dochody niestety będą mniejsze niż w tym roku, a plany mamy przecież bardzo ambitne - mówi Adam Fudali, prezydent Rybnika. - W efekcie mamy bardzo wielki problem z zabezpieczeniem wkładu własnego pod tą gigantyczną inwestycję - dodaje.
Jak udało nam się dowiedzieć w przyszłym roku urzędnicy na przygotowania do budowy drogi Pszczyna-Racibórz, która ma być receptą na wszelkie problemy drogowe miasta Rybnika, przeznaczą 80 milionów złotych. - Kolejnych 100 milionów zabezpieczymy w roku następnym. To pieniądze na wykupy gruntów - mówi Adam Fudali. A co z resztą? Kolejne dziesiątki milionów trzeba będzie zabezpieczać w kolejnych latach, a to może oznaczać, że na wielkie i spektakularne inne inwestycje zwyczajnie zabraknie już środków.
- Ale wychodzę z założenia, że jak teraz tej drogi nie wybudujemy, to nie zrobimy tego już nigdy - mówi Fudali. Czy to oznacza, że na bieżące remonty dróg może zabraknąć kasy?
- Trudno będzie je robić, ale pieniądze muszą się znaleźć także na bieżące potrzeby. Musimy jeszcze przebudować ulicę Rudzką, Mikołowską, Robotniczą, 1-go Maja - uspokaja prezydent Fudali.
O konieczności budowy drogi Pszczyna-Racibórz mówi się w zasadzie od 30 lat. Do tej pory swój fragment trasy regionalnej wybudowało tylko miasto Żory. To obwodnica, która kończy się w rejonie granicy z Rybnikiem w rejonie ulicy Żorskiej. Nasz odcinek tej trasy ma mieć nieco ponad 14 kilometrów długości. Na trasie powstać ma 6 węzłów, 14 wiaduktów i 2 mosty. Spory fragment drogi, około 400-metrowy, biegł będzie estakadą.
Zjazdy z trasy miałyby się znajdować w rejonie ulicy Żorskiej, Świerklańskiej, Chwałowickiej. Zjazd będzie także w centrum miasta, oraz w rejonie ulicy Wodzisławskiej. Trasa kończyć się ma w rejonie ul. Sportowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto