MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

S1 z Mysłowic do Bielska: Plan jest, ale nie ma w nim S1

Karol Świerkot, Monika Chruścińska-Dragan
S1 z Mysłowic do Bielska-Białej: Budowa drogi S1 z Mysłowic do Bielska Białej przez Bieruń i Lędziny znowu została przełożona? Tak wynika z opublikowanego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.

S1 z Mysłowic do Bielska-Białej: Mimo jeszcze tegorocznych zapewnień wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej i zakończonego sporu o wariant budowy drogi w Miedźnej, kluczowa z punktu widzenia, zwłaszcza Bierunia, Lędzin, Imielina i Chełmu Śląskiego droga, może nie powstać w najbliższej dekadzie.

W nowym programie inwestycja znalazła się bowiem, owszem na pierwszym miejscu, tyle że dopiero listy rezerwowej. Co to znaczy?

Budowa wskoczy do programu w wypadku wykolejenia się innej inwestycji lub pojawienia się dodatkowych pieniędzy. Chociaż jak przekonuje Marek Prusak, rzecznik GDDKiA, jest światełko w tunelu. - To prawda, że będziemy realizować te zadania, które zostały wymienione w programie, ale dla drogi S1 nie jest gotowa jeszcze dokumentacja, więc jeśli zostanie dokończona, sytuacja może się zmienić - wyjaśnia.

Do ukończenia drogi S1 pozostał 40 kilometrowy odcinek między węzłem Kosztowy II w Mysłowicach a węzłem Suchy Potok w Bielsku Białej. Dokumentacja ma być gotowa w przyszłym roku, bo aktualnie kończony jest piąty, kompromisowy wariant trasy. - W przyszłym roku wszystkie warianty zostaną poddane ponownej ocenie. Przetarg wówczas mógłby zostać rozpisany w 2016 roku, a budowa zrealizowana w latach 2017-2020 - tłumaczy Prusak.

W czym więc problem? A no w tym, że do kompletu dokumentów potrzeba jeszcze 3 mld zł. A te musi dać rząd. Czy da, tego generalna dyrekcja nie wie. - Teoretycznie są na to szanse - ucina Prusak.

Ważniejsze od budowy S1 okazały się m.in. budowa S8 Radziejowice - Białystok, S51 Olsztyn - Olsztynek czy budowa obwodnicy Kępna S11. Co ciekawe w programie zadań nie znalazło się też dokończenie drogi S69 z Bielska do Żywca oraz autostrady A1 z Częstochowy do Łodzi.

Tylko przez Bieruń przejeżdża 17-20 tys. aut na dobę. Najgorzej jest w czasie zmian na Fiacie i kopalni Piast, wówczas DK 44 stoi nawet przez trzy godziny. Droga odciążyłaby też Imielin i Chełm Śląski, przez które teraz kierowany jest cały ruch z Małopolski do aglomeracji Drogą Wojewódzką 934.

W Lędzinach planowany jest dodatkowy węzeł obok kopalni Ziemowit, co wyprowadziło by ruch po węgiel z centrum miasta. Przypomnijmy, że pierwsze warianty budowy opracowano prawie 10 lat temu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja radzi jak zaplanować podróż

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na myslowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto