Powrót kolei do Jastrzębia jest już pewny. Podpisano umowę na realizację programu Kolej Plus. Pociągi do Katowic odjadą w 2028 roku
Niechlubne miano największego polskiego - liczącego sobie ponad 80 tysięcy mieszkańców - miasta bez kolei nie będzie jeszcze przez jakiś czas będzie określało Jastrzębie-Zdrój, ale wkrótce odejdzie w zapomnienie. Wszystko za sprawą podpisanej w Katowicach umowy pomiędzy województwem śląskim, które reprezentował marszałek Jakub Chełstowski (województwo zrobiło to w imieniu Jastrzębia) a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. na realizację programu Kolej Plus.
Zakłada on powrót kolei do miasta w ramach połączenia ze stolicą województwa śląskiego. Tym samym do Jastrzębia po ponad dwudziestu latach - ostatni pociąg przez miasto przejechał dokładnie 18 lutego 2001 roku - ponownie wjadą pociągi.
Radości z przypieczętowania powrotu kolei do Jastrzębia nie kryją jego władze. - Na tę wiadomość czekaliśmy od lat. Dzisiejsze podpisanie umowy jest ich formalnym uwieńczeniem - mówi Anna Hetman, prezydent Jastrzębia-Zdroju, która dodaje, że na dobrą sprawę przywrócenie Jastrzębiu kolei było wiadome już od pewnego czasu.
- O tym, że nasz projekt jest zakwalifikowany, wiedzieliśmy już w kwietniu, kiedy zabezpieczyliśmy blisko 18 milionów złotych na jego realizację. Uroczystość w Katowicach jest przysłowiową kropką nad "i" - zaznacza prezydent Hetman.
Finansowy wkład Jastrzębia to ok. 25% kwoty, jaką wniosą samorządy na rzecz budowy nowej linii kolejowej. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na blisko pół miliarda złotych, dokładnie 475 milionów zł.
- W ramach projektu wybudowana zostanie nowa jednotorowa linia o długości ok. 20 km na odcinkach: Jastrzębie-Zdrój Centrum - Pawłowice Śląskie oraz Żory - Orzesze. Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne pojazdy. Pociągi będą mogły kursować z prędkością do 120 km/h - zapowiada Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK, dodając, że taka prędkość pozwoli docierać z Jastrzębia do Katowic w nieco ponad godzinę, ok. 72 minuty.
Oprócz budowy samej linii kolejowej, projekt Kolej Plus w woj. śląskim zakłada też stworzenie nowych sześciu przystanków kolejowych. Pojawią się one w sumie na terenie czterech miast: Jastrzębia, Żor oraz Orzesza, a także Czerwionki-Leszczyn. Będą to przystanki: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia i Orzesze Zawada. Dodatkowo zmodernizowany zostanie już istniejący przystanek kolejowy w Pawłowicach.
- Wszystkie obiekty będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się - zapewnia Magdalena Janus.
Prace na linii kolejowej łączącej Jastrzębie z Katowicami mają ruszyć w 2023 roku. Pierwszym etapem prac będzie wybór wykonawcy studium technicznego wykonalności inwestycji. Na tej podstawie zostanie wskazana dokładna trasa przebiegu połączenia. Później natomiast ruszą prace budowlane. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami, ma to nastąpić w 2028 roku.
Jednocześnie program Kolej Plus nie jest jedynym, zakładającym powrót kolei do Jastrzębia. Miasto ma także zyskać inne połączenie kolejowe - tym razem międzynarodowe - z czeską Ostrawą w ramach realizacji linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?