Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

WOJ. ŚLĄSKIE: Szkoły nauki jazdy przeżywają wielkie oblężenie

Sławomir Cichy
Plac manewrowy to katorga, ale jazda miejska jest jeszcze trudniejsza
Plac manewrowy to katorga, ale jazda miejska jest jeszcze trudniejsza fot. Arkadiusz Gola
Szkoły nauki jazdy przeżywają prawdziwy jesienny boom. Coraz trudniej znaleźć wolne miejsca na rozpoczynających się w październiku kursach. Kiedy fala dotrze do etapu egzaminu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego, skutkiem oblania pierwszego terminu będzie wielomiesięczne oczekiwanie na kolejny sprawdzian.

- W pierwszym terminie zdaje zwykle 32-35 proc. kursantów. To niezły wynik zważywszy, że na przykład w Łodzi ten współczynnik jest o 10 proc. niższy. Najwięcej, bo nawet 80 proc. przechodzi przez sito egzaminu ustnego, ale potem jest coraz gorzej - mówi dyrektor katowickiego WORD Roman Bańczyk. Jak ustaliliśmy, na placu manewrowym odpada 30 proc. tych, którzy zostali dopuszczeni do egzaminu sprawnościowego. Największa grupa egzaminowanych oblewa podczas jazdy miejskiej.

- Egzaminator jest po to, by sprawdzić umiejętności kandydata na kierowcę, a nie po to, by za wszelką cenę wykazać jego brak umiejętności prowadzenia pojazdu. Przypadkowe, drobne uchybienia nie mają wpływu na końcową ocenę - przekonuje Piotr Górny z katowickiego ośrodka. Potwierdza jednak, że o ile stałe elementy ćwiczone na placu manewrowym przyszli kierowcy jeszcze potrafią wykonać, o tyle sprawdzian z jazdy miejskiej bywa prawdziwą drogą przez mękę.

Tym cenniejsza staje się wiedza, na jakie elementy egzaminu zwrócić uwagę, aby przejść go za pierwszym razem i nie oblać na ostatniej prostej przed powrotem do ośrodka. Dlatego na podstawie wskazań instruktorów WORD, specjalnie dla naszych Czytelników ustaliliśmy "TOP 10" najczęściej popełnianych błędów. Ich wyeliminowanie niemal gwarantuje pozytywny wynik na egzaminie.

10 przykazań dla każdego zdającego

1Sprawdź, jaką zdawalność w pierwszym terminie mają absolwenci szkoły jazdy, z której chcesz skorzystać.

2Nie płać dwa razy za to samo. Godzina nauki jazdy, to godzina zegarowa w ruchu. Informacja, że jazda autem trwa godzinę lekcyjną, to kradzież twoich pieniędzy i ograniczanie czasu na naukę jazdy.

3Nie zapomnij o światłach cofania. Przygotowując samochód na egzaminie do jazdy pamiętaj, że nie wszystkie światła mają kontrolki na desce rozdzielczej. Klasycznym błędem, który zbliża do katastrofy na egzaminie, jest przeoczenie świateł cofania. O sprawdzenie świateł STOP można poprosić egzaminatora.

4Opanuj drżenie lewej nogi. Największym wrogiem egzaminowanego jest stres. Z doświadczeń egzaminatorów wynika, że gros osób oblewa z powodu trudnego do opanowania drżenia... lewej nogi, odpowiadającej za prawidłowe zwalnianie sprzęgła

5Słupek nie załatwi parkowania w kopercie. Niektórzy instruktorzy w szkołach nauki jazdy przekonują, że jeśli prawy przedni słupek auta pokrywa się z pachołkiem w skrajnym rogu koperty, to wjedziesz prawidłowo. Nic bardziej mylnego.

6Zatrzymaj przy szlabanie. Zwykle place WORD-ów oddzielają od jezdni szlabany. Kiedy zbliża się samochód, barierka idzie w górę, a kandydat na kierowcę wciska gaz, by ją pokonać. I tu kończy jazdę zanim ją tak naprawdę zaczął. Zawieszony na szlabanie znak STOP obowiązuje.

7Patrz na znaki. Znaki są ważniejsze niż polecenia instruktora. Prośba o skręt w lewo na zakazie jest typową podpuchą kończącą jazdę.

8Trzymaj ręczny. Zaledwie o 20 cm można cofnąć auto podczas ruszania pod górę na hamulcu ręcznym. Pozwól więc, by samochód ruszał zanim dotkniesz dźwigni.

9Kolejne skrzyżowania to jedno zadanie. Egzamin oblewa ten, kto dwukrotnie nieprawidłowo wykona to samo zadanie. Bez względu na to, ile przejedziesz skrzyżowań, wykonujesz jedno, to samo zadanie egzaminacyjne.

10Zostaw auto tak jak je otrzymałeś. Zanim wysiądziesz z auta, nie zapomnij zgasić silnika, wyłączyć świateł i zaciągnąć hamulca ręcznego. Dopiero te czynności kończą egzamin.

Boję się mistrzów kierownicy
Rozmowa z Grzegorzem Stasiakiem, kabareciarzem

Jaki kursant daje lepsze rokowania na przyszłość? Czy ten, który już próbował swoich sił za kierownicą, czy może taki, któremu trzeba wskazać, do czego służy lewarek zmiany biegów?
Ja wolę tego drugiego. Bo jest szansa, że nauczę go jeździć. Jest pilny i zwykle zdaje egzamin za pierwszym razem. Mistrz kierownicy na kursie, to nie jest dobre zestawienie. Nawyki i przyzwyczajenia bywają silniejsze niż polecenia instruktora.

Na ile program TVN "Nauka Jazdy", był reżyserowany?
To była prawda, cała prawda i tylko prawda o kursantach. Specjalizowałem się w kobitkach, więc nie mogę odpowiadać za wszystkich uczestników. Mnie w każdym razie zdarzały się sytuacje, że chciałem uciekać z auta.CIS

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto