Pakiet ustaw zdrowotnych, który jesienią forsowała Platforma Obywatelska został zablokowany przez prezydenckie weto, a upadł poprzez jego spektakularne podtrzymanie przez koalicję PiS - SLD. Identyczny los spotkał ustawę medialną. Koalicja rządowa i komentatorzy narzekali, że prezydent blokuje najważniejsze projekty rządowe, przez co samą istotę rządzenia sprowadza do administrowania lub tytanicznych zapasów premiera z destruktywnym prezydentem i opozycją.
W maju tego roku Trybunał Konstytucyjny rozstrzygnął, że prezydent może samodzielnie decydować o udziale w posiedzeniach Rady Europejskiej, a Rada Ministrów ustalać stanowisko Polski, które prezentuje premier. Dlatego sposobem na ostateczną eliminację owych "mankamentów" ma być stopniowe osłabienie pozycji prezydenta. W jaki sposób?
Poprzez jego rozbrojenie kompetencyjne, w tym m.in. de facto zlikwidowanie prezydenckiego weta czy poddanie Biura Bezpieczeństwa Narodowego pod kontrolę parlamentu i odebranie go głowie państwa. - To ciekawa propozycja. Skoro wysuwają ją sędziowie Trybunału Konstytucyjnego, to mam nadzieję, że nie zostanie ona uznana jako motywowana politycznie - ocenia Sławomir Nitras, poseł Platformy Obywatelskiej.
- To dziwna propozycja, która skończyła chyba już swój żywot zanim się narodziła i znajdzie swoje odbicie najwyżej w podręcznikach akademickich - ocenia Karol Karski, z PiS, w Sejmie poprzedniej kadencji przewodniczący Komisji Nadzwyczajnej zajmującej się nowelizacją Konstytucji RP. Wie co mówi, bo dzisiaj nie ma woli politycznej i odpowiedniej większości do zmiany konstytucji. Chyba, że za rok gdyby premier Tusk stał się prezydentem Tuskiem. Jednak czy oddałby swoje prerogatywy?
- Skoro temu projektowi przyklaskują politycy Platformy to znaczy, że chcą osłabić pozycję prezydenta i nie wierzą w przyszłoroczny sukces swojego lidera - dodaje zdumiony Karski.
Jak więc wyglądałaby nasza rzeczywistość po wprowadzeniu tych korekt ustrojowych? Szefem BBN byłby prawdopodobnie polityk wybrany głosami koalicji rządzącej, a sama instytucja sprowadzona zostałaby do roli ośrodka doradczego i analitycznego oddzielonego od prezydenta jako zwierzchnika Sił Zbrojnych RP. Ustawa medialna, jak i każda inna zostałaby pewnie bez trudu uchwalona, a przy obecnej arytmetyce sejmowej prezydenckie weto miałoby jedynie charakter symboliczny. O ile w ogóle zostałoby postawione. Co więcej, nie wiadomo, czy do roli raczej tytularnego prezydenta pretendowałby jakikolwiek poważny polityk w kraju? Najważniejszym pałacem stałby się przecież ten znajdujący się w Alejach Ujazdowskich wraz niemal całą realną władzą, choć uzależnioną od sejmowej większości i partyjnych interesów.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?