Miasto używało na przestrzeni ostatnich lat co najmniej kilku różnych form logo promocyjnych, które powstawały w miarę bieżących potrzeb, bez wspólnego mianownika.
Podobnie, bez jednolitego klucza, powstawały różne logotypy miejskich instytucji. Przyczyniało się to do niepotrzebnego mnożenia symboli i powodowało nieład wizualny.
Dlatego podjęto decyzję o powrocie do herbu miasta, jako wspólnego, uniwersalnego symbolu wspólnoty miejskiej i używaniu go zarówno w zastosowaniach oficjalnych, jak i tych informacyjnych i promocyjnych.
Miejski herb Rybnika, w swojej pełnej postaci, składa się z błękitnej tarczy z ułożonym w skos srebrnym szczupakiem oraz kwiatami orzecha wodnego i w tej formie pozostaje oficjalnym symbolem miasta. Jednak duża ilość detali i charakter rysunku uniemożliwiają stosowanie go jako znaku na co dzień – trudno o odpowiednią ekspozycję, pomniejszanie z zachowaniem czytelności itd. Dlatego konieczne było przygotowanie logo heraldycznego – wersji użytkowej herbu, pozwalającej na stosowanie bez utraty czytelności, wyrazu i jakości.
Nowy, ujednolicony system identyfikacji wizualnej oparty na uproszczonym miejskim herbie, obejmie wszystkie wydziały Urzędu Miasta oraz podlegające miastu instytucje i podmioty. Dzięki temu wspólnie będą tworzyć jednolitą markę, pod jednym hasłem – Rybnik
– komentuje prezydent miasta, Piotr Kuczera.
Identyfikacja wizualna to nie tylko znak i systematyzacja jego użycia, ale również odpowiednio używana kolorystyka, liternictwo i materiał ilustracyjny. Wywiedziony z miejskiej heraldyki błękit nadal będzie kolorem wiodącym miejskich materiałów, natomiast dopełni go gama śląskich kolorów: czarny – nawiązujący do górniczych tradycji, czerwony – z okiennych framug i ceglanych ścian familoków oraz żółty – zaczerpnięty z herbu Śląska
– mówi Marcin Wolny ze Studia Otwartego.
Typografia miejskiego SIW będzie oparta o rodzinę bezszeryfowych krojów pisma Favela. Krój, zaprojektowany przez polskiego typografa Mateusza Machalskiego, charakteryzuje się zdecydowanym wyrazem oraz dużą ilością odmian, pozwalający na konstruowanie czytelnych i wyrazistych komunikatów.
Całości dopełni materiał ilustracyjny – jako inspiracja do jego opracowania posłużyły pochodzące z XX-lecia międzywojennego witraże znajdujące się w oknach sali posiedzeń rybnickiego Urzędu Miasta.
Zaprojektowane przez poznańskiego artystę Jana Piaseckiego, wykonane w krakowskiej pracowni S.G. Żeleńskiego witraże, przedstawiają alegorie dziedzin tradycyjnie związanych z Rybnikiem: hutnictwa, przemysłu i handlu, wspólnoty miejskiej, górnictwa i rolnictwa.
Nowy system identyfikacji wizualnej obejmie szatę graficzną miejskich dokumentów, publikacji oraz materiałów informacyjnych i promocyjnych – drukowanych i elektronicznych. Odświeżony zostanie wygląd urzędowej papeterii, wzorów pism, dokumentów i formularzy, wzory miejskich plakatów, folderów, informatorów i innych akcydensów, a także miejska strona internetowa. Spójne oznaczenie obejmie miejskie budynki, flotę samochodową, w tym komunikację miejską, a także gadżety, upominki i materiały reklamowe
– mówi Robert Cebula naczelnik wydziału promocji UM.
Następnym etapem porządkowania przestrzeni miasta będzie zaprojektowanie i wdrożenie, tzw. Systemu Informacji Miejskiej: spójnego z miejską identyfikacją wizualną, ujednoliconych oznaczeń ulic, kierunkowskazów, map orientacyjnych oraz oznaczeń ważnych miejsc, zabytków i atrakcji.
Strona zawiera zarówno interaktywną prezentację i instrukcję stosowania SIW, jak i dostępną po zalogowaniu bazę wszystkich komponentów – w postaci gotowych do użycia plików i szablonów. Dzięki temu wszystkie używające SIW miejskie podmioty i instytucje będą miały łatwy dostęp do stale aktualizowanej bazy wiedzy i zasobów dotyczących systemu.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?