To absolutny rekord. Kolejny obiekt - Zespół Pałacowo-Parkowy w Pławniowicach, otrzymał prawie 10 tysięcy głosów mniej. Rudzkie opactwo zostawiło daleko w tyle dobrze sprzedające się "produkty turystyczne", takie jak zamek w Pszczynie, który nie cieszył się zresztą zbyt dużym zainteresowaniem w konkursie, zorganizowanym przez portal www.naszemiasto.pl.
- Nasz pałac w niczym nie przypomina już ruiny sprzed kilku lat. Chociaż wiele osób nie wierzyło, że się uda, zabytek odzyskał dawny blask. Teraz otoczone pięknym parkiem opactwo doceniają goście, którzy przyjeżdżają tu z całego kraju. Nasz pałac jest wyjątkowy - mówi Sylwester Larysz, sołtys Rud, dumny z wyniku, jaki w wakacyjnym konkursie uzyskał XIII-wieczny zabytek.
Olbrzymią satysfakcję z wygranej ma także ks. Jan Rosiek, dyrektor ds. odbudowy Zespołu Klasztorno-Pałacowego w Rudach. - 30 tysięcy głosów świadczy o tym, że całe przedsięwzięcie związane z odbudową zabytku miało sens, że nasza praca została zauważona i doceniona - mówi ks. Jan Rosiek. - Śledziliśmy komentarze, które w trakcie konkursu pojawiały się na stronie internetowej. Nasze Rudy dostawały głosy nie tylko z województwa, ale też kraju i świata - nawet z Paragwaju! - dodaje.
Rzeczywiście, każdy kto nie odwiedzał Rud przez co najmniej dwa lata i pamięta, jak wyglądał wówczas zabytek, dziś może być w szoku. Na miejscu ruiny znajduje się już piękne opactwo. Za 10 milionów złotych z Unii Europejskiej odnowiono klasztorne komnaty, w których utworzono Dom Pielgrzyma i nowy ośrodek edukacyjny oraz sale wystawowe. A robota wre tam nadal. Rudzkie opactwo otrzymało kolejne 7 mln zł na remont elewacji zewnętrznych.
- Ściana zachodnia jest już gotowa. Teraz odnowimy północną - mówi ksiądz Rosiek. - Jednak tych pieniędzy nie wystarczy. Szukamy dalej. A takie konkursy pomagają. Jesteśmy zauważeni - dodaje.
Z sukcesu cieszą się także mieszkańcy Rud. Sami zachęcali do głosowania gości odwiedzających zabytek.
- Była mobilizacja, głosował każdy, kto ma komputer. Ale sami nie dalibyśmy rady. Wioska liczy ledwo 2900 mieszkańców, a przecież nie wszyscy mają internet. Dlatego prosiliśmy o głosy turystów. Za szyby samochodów ludzie wkładali kartki z informacją o konkursie - mówi Larysz.
Certyfikat pomoże w promocji
W Rudach mają nadzieję, że zwycięstwo w konkursie i certyfikat najważniejszej perły woj. śląskiego pomoże w promocji zabytku, jak i samej miejscowości.
Podobnie widzą sprawę w Raciborzu, gdzie na Zamek Piastowski również oddano sporo głosów - ponad 18 tys. - Teraz, gdy remontujemy zamek, każda promocja jest nam potrzebna. Sama apelowałam do mieszkańców, by oddawali głosy. Takimi liczbami zawsze można pochwalić się podczas starań o dotacje - mówi Grażyna Wójcik z Agencji Promocji i Wspierania Przedsiębiorczości na Zamku Piastowskim.
9 ulubionych miejsc kleszczy w ciele
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?