Popularna sieć sklepów znika z Polski? Część z nich jest już likwidowana

Trwa likwidacja małych popularnych sklepów "1Minute". Franczyzobiorca marki, grupa Eurocash zdecydowała o "zawieszeniu projektu". Czarne chmury zebrały się też nad siecią "Małpka Express". Okazuje się, że sklepy przegrywają z konkurencją i nie przynoszą odpowiednich zysków.

Sklepy "1Minute" zajmowały niewielką powierzchnię, ale mimo to oferowały wiele produktów - prasę, słodycze, zimne i gorące przekąski takie jak hot-dogi czy kawę i herbatę. Jak wskazuje sama nazwa, miały być idealnym miejscem na zakupy dla osób, które spieszą się np. do pracy czy na uczelnię. Najczęściej były zlokalizowane w okolicach węzłów przesiadkowych, stacji kolejowych czy przy wejściach do metra. Okazuje się, że franczyzobiorca marki przeszacował opłacalność biznesu i sklepiki znikną z rynku. „Projekt 1Minute zostanie zawieszony z powodu braku dedykowanej oferty i łańcucha dostaw na rynku” - napisała w raporcie rocznym Grupa Eurocash do którego dotarł portal dlahandlu.pl.

Właścicielem brandu "1Minute" jest Grupa Lagardère Travel Retail, która obecnie, zarządza siecią 67 sklepów "1Minute" i nie zamierza sieci likwidować. Grupa Eurocash natomiast jest franczyzobiorcą marki "1Minute" na lokalizacje uliczne, tzw. poza-travelowe i podjęła ostatnio decyzję o zakończeniu rozwoju tego formatu w ramach umowy franczyzowej - wyjaśniono w komunikacie przesłanym przez Grupę Lagardère Travel Retail.

Jeszcze półtora roku temu prezes Eurocash zapowiadał plany utworzenia sieci 500-1000 takich sklepików, a spółka przygotowała umowę franczyzową dla chętnych otwierania sklepików. Jednak plany nie powiodły się, w sumie powstało około 200 1minute. Teraz oficjalnie budowa sieci jest zawieszona, ale sklepy są po prostu zamykane. Nie udało się dostosować oferty pod klientów ani zbudować właściwego łańcucha dostawców. A bez tego nie ma szans choćby tylko na skuteczne konkurowanie z Żabką.

„Projekt 1minute zostanie zawieszony z powodu braku dedykowanej oferty i łańcucha dostaw na rynku” - napisała w raporcie rocznym Grupa Eurocash do którego dotarł portal dlahandlu.pl.

Grupa Eurocash działa na rynku hurtowym oraz należą do niej marki sklepów: Delikatesy Centrum, ABC, Groszek czy Lewiatan. Spółka zatrudnia obecnie około 11 340 osób w spółkach prowadzących działalność hurtową i około 2100 osób w centrali.

Przeczytaj koniecznie:

Kolejne korzystne zmiany w Karcie Dużej Rodziny. Można dostać nawet 3 tys. zł dofinansowania na... Wszystkiego o kolejnych zmianach na plus w KDR dowiesz się, klikając po prostu w ten tekst!

Ogromne problemy ma też sieć sklepików "Małpka Express". Jak wylicza portal wiadomoscihandlowe.pl suma długów komercyjnych "Małpki" wynosi ok. 25 mln zł. Ale to nie wszystko. Są jeszcze dodatkowe zobowiązania spółki wobec podmiotów powiązanych z firmą, które wynoszą ok. 76 mln zł, a zobowiązania wobec instytucji bankowych to ok. 12 mln zł (stan na koniec 2017 roku). Razem z długami komercyjnymi, wszystkie zobowiązania wynoszą ok. 113 mln zł. Sieć prowadzi teraz rozmowy z potencjalnymi inwestorami. Mimo że nie podjęto decyzji o likwidacji sieci, to wielu ajentów (prowadzących działalność gospodarczą na zasadzie dzierżawienia od właściciela loga, know-how, itp.), "Małpek" musiało je zamknąć.

Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Będziesz wtedy na bieżąco z aktualnymi i ważnymi informacjami z zakresu prawa, biznesu i finansów. Naprawdę warto!

Porównywalną m.in. pod względem powierzchni sklepów są sklepy "Żabka" i "Fresh Market", które na polskim rynku działają już od wielu lat, a z każdym rokiem zwiększa się ich liczba.

W ostatnim czasie głośno było o likwidacji sieci marketów "Alma". Problemy ma sieć "Piotr i Paweł", która w ostatnim czasie zamknęła kilka placówek.


Wideo

Jakub Oworuszko AIP

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

18.04.2018, 14:06

A więc obca sieć w Polsce więc wypada się cieszyć. Czy jakiś jej podatek dochodowy pozostawał w Polsce czy ulegał "optymalizacji"? Nie wiedziałem, że należy do niej Lewiatan więc tam już nie pójdę. Jaki cel miała zmiana nazwy sieci EKO na Delikatesy Centrum? Domyślamy się. Redakcjo - nie zajmuj się firmami obcymi co Polsce nic nie dają a niszczą - popatrz na lokalne polskie firmy i ich tragiczną sytuację bo donaldowe robiły i robią co mogą aby je zniszczyć a jarkowe mają je w pompie.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3