Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PIH: Wakacje to żniwa dla naciągaczy. Turysta przepłaca w hotelu, restauracji, sklepie ...

Katarzyna Domagała
arc.
Wakacje to czas "polowania na turystę". To nie oznacza dla wczasowicza nic dobrego. Swoiste safari uprawiają w miejscowościach wczasowych niemal wszyscy. Od drobnych sklepikarzy po duże hotele. Świadczą o tym kontrole Inspekcji Handlowej.

- W czasie wakacji liczba nieuczciwych przedsiębiorców wzrasta - mówi Katarzyna Kielar, rzecznik IH w Katowicach, która w czasie wakacji kontroluje restauracje, sklepy i hotele.

Na naszym rozleniwieniu i roztargnieniu przedsiębiorcy chcą zaoszczędzić. Dlatego na talerze trafiają mniejsze porcje, śpimy w opłaconych czterogwiazdkowych hotelach, którym daleko do obiecywanego standardu itd.

Na skontrolowane przed rokiem przez IH 35 punktów gastronomicznych w miejscowościach turystycznych naszego województwa, nieprawidłowości stwierdzono w... 34. Nie lepiej było w branży hotelarskiej. W 2010 roku IH skontrolowała 14 hoteli, a uchybienia były w 13. Jeśli okaże się, że hotel, w którym nocujemy, gwiazdki ma wyłącznie na szyldzie, a nie w standardzie wyposażenia, najlepiej poinformuj o tym urząd marszałkowski, który zajmuje się kategoryzowaniem standardów hoteli.

Które śląskie biura turystyczne są zadłużone? Sprawdź przed wyjazdem

Oto w jaki sposób odbywa się polowanie na turystę. Każdy wpada w zastawione wnyki i pułapki

Hotel a motel

Zapłaciłeś za nocleg w czterogwiazdkowym hotelu i pewnie liczysz, że w takim luksusowym miejscu będziesz spał? Niestety, nie zawsze tak się dzieje. Bywa, że gwiazdki przy nazwie, to tylko ozdobniki w ofercie i ordynarny chwyt reklamowy.

- Okazuje się, że nie każdy hotel, to hotel, a ilość gwiazdek to często tylko chwyt reklamowy - wyjaśnia Katarzyna Kielar. Każdy budynek, w którym wynajmujemy pokój do spania, aby nazywać się hotelem, motelem czy pensjonatem musi spełniać określone wymogi. Inne są standardy architektoniczne, jak i wyposażenie pokoi oraz łazienek.

Gdzie sprawdzić, co powinno znaleźć się w pokoju w czterogwiazdkowym hotelu? Informacji o tym najlepiej szukać na stronach internetowych Ministerstwa Sportu i Turystyki (turystyka.gov.pl), a także u marszałka konkretnego województwa. Jak dodaje rzecznik IH w Katowicach kategoryzacje hoteli w innych krajach, zwłaszcza egzotycznych, mogą różnić się od znanych w Polsce. Przez co standard, który tam oznaczono czterema gwiazdkami niekoniecznie odzwierciedla ten, który znamy.

Restauracje i puby

Myślisz, że zamawiając 200 gramów frytek dokładnie tyle trafia na Twój talerz? Niestety, często tak nie jest. Jednym ze stwierdzonych uchybień stosowanych przez nieuczciwych restauratorów, jest właśnie niedoważanie dania.

Jeśli w nadmorskim kurorcie chcesz zaszaleć z drinkiem w dłoni - pamiętaj - alkoholu może być w nim mniej niż powinno. Właściciele restauracji, barów czy pubów łamią także wiele innych przepisów.

- Klient ma prawo wiedzieć ile i za co płaci, dlatego w każdym lokalu musi znajdować się aktualny cennik wraz z wagą i pojemnością oferowanych potraw i napojów - przypomina Katarzyna Kielar z IH w Katowicach i dodaje, że takie same informacje powinna zawierać karta menu. Do tego jeżeli serwowane danie jest nieświeże lub zimne mamy prawo złożyć reklamację żądając jego zamiany lub zwrotu pieniędzy.

Rzeczniczka IH podkreśla, że w czasie wakacji powinniśmy dokładniej analizować wystawione rachunki. W wakacyjnym zamieszaniu może się zdarzyć, że z rozpędu zapłacimy za coś, czego nie zamówiliśmy.

Biura podróży

Szał wakacyjny daje się we znaki już podczas podpisania w biurze podróży umowy. Wiele osób nie pamięta, co obowiązkowo powinno się w niej znaleźć i jakie są nasze prawa. Zaś biura podróży tego nie przypominają.

- Obowiązkowo muszą w niej być dane biura podróży, wraz z jego numerem w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych - wymienia Artur Kosim z biura prasowego UOKiK. Do tego m.in. musi być cena imprezy, sposób zapłaty, zakres ubezpieczenia wraz z danymi ubezpieczyciela, a także jak i kiedy klient może złożyć reklamację, również przy ofertach first minute i last minute.

A reklamować możemy m.in. niezgodną z umową kategorię hotelu, zgubiony bagaż czy większą niż ofercie odległość od plaży. Na złożenie w siedzibie organizatora wycieczki pisemnej reklamacji jest 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej. Trzeba wskazywać uchybienia oraz określać nasze żądanie.

Pamiętajmy - jeśli organizator nie ustosunkuje się do skargi w terminie 30 dni od jej złożenia, przyjmuje się, że uznał ją za uzasadnioną.

Sklepy

Bez względu na to, czy wyjeżdżamy na wakacje czy nie, zakupy w sklepach robimy codziennie. Zaś dla sklepikarzy lato, szczególnie w turystycznych miejscowościach, uważane jest za doskonały czas na wietrzenie magazynów. Wszystko przez to, że w tym czasie zakupom nie poświęcamy aż tyle uwagi. Do tego latem jedzenie szybciej się psuje.

- Przede wszystkim sprawdzajmy daty ważności. Warto zwrócić uwagę na warunki, w jakich przechowywany jest towar w sklepach, powinny być zgodne z tymi, które producent zalecił na opakowaniu. Latem właściciele sklepów prześcigają się też w oferowaniu promocyjnych produktów - mówią w IH w Katowicach.

Skąd taki "ukłon" w kierunku klientów? Właśnie stąd, że produkty spożywcze w promocyjnych cenach bardzo często zbliżają się do końca terminu ważności. Przedsiębiorcy liczą, że robiąc zakupy na wczasach szkoda nam będzie czasu na uważne czytanie etykiet i zwykle mają rację. Poza tym będąc przejazdem nie będzie się chciało klientowi bawić w reklamacje. Towary przeterminowane pod żadnym pozorem nie mogą znajdować się w ofercie handlowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto