Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nauczyciele z Czerwionki: Szkoła już nigdy nie będzie taka sama [LIST]

Nauczyciele SP 5 w Czerwionce, AK
Ze względu na trwający od 8 kwietnia 2019 roku strajk w polskich szkołach i przedszkolach nauczyciele SP 5 w Czerwionce- Leszczynach postanowili podzielić się swoimi refleksjami na temat pracy nauczyciela, jednocześnie wyrażając nadzieję na zrozumienie i wsparcie w środowisku. Publikujemy list nauczycieli z Czerwionki-Leszczyn zatytułowany "Szkoła już nigdy nie będzie taka sama".

Szkoła już nigdy nie będzie taka sama

„Do tych, co mają tak za tak - nie za nie,
Bez światło-cienia...
Tęskno mi, Panie...”
( C. K. Norwid)

Ze względu na trwający od 8 kwietnia 2019 roku strajk w polskich szkołach i przedszkolach nauczyciele SP 5 w Czerwionce- Leszczynach postanowili podzielić się swoimi refleksjami na temat pracy nauczyciela, jednocześnie wyrażając nadzieję na zrozumienie i wsparcie w środowisku.

Dlaczego wybraliśmy zawód nauczyciela?

Z wielkiego szacunku dla świata i ludzi, swych pasji, ze względu na swe marzenia i miłość do dzieci. Szkoła to sens naszego życia. W każdej relacji jesteśmy nauczycielami. Dziś trzeba by zrezygnować z siebie i udawać, że jest się kim innym. Nasze idee zostają poddane weryfikacji. Czujemy się zdradzeni i opuszczeni. Siedzimy w pustej szkole. Ale nie opuściliśmy naszych uczniów!

Co znaczy być nauczycielem?

To pójście za głosem powołania, to więcej niż zawód, to pokazywanie świata, inspirowanie, nauczanie wartości, przygotowanie do dorosłości.

Dlaczego teraz protestujemy?

Doszliśmy do ściany, wyczerpały się inne środki: rozmowy, marsze, manifestacje. Zniszczono ten zawód, jego prestiż, godność, szacunek wobec nauczyciela. Mamy dość tego, że nie słucha się naszego głosu! Strajk to jedyna droga. Naprawdę, nie chodzi nam o pieniądze. Nauczyciel fizyki, biologii, geografii, chemii, muzyki, plastyki musi jeździć po kilku szkołach, aby uzupełnić etat. Polonista czyta wciąż nowe lektury, po nocach sprawdza klasówki. Nie szanuje się w dzisiejszym społeczeństwie ludzi wykształconych. Spotykamy się nie tylko z niezrozumieniem, ale też z wulgarnością i hejtem. Można zadać sobie pytanie: dlaczego od niektórych uczniów zamiast „dzień dobry” – słyszymy „ty k……..”. Czujemy się poniżani, a przecież rzadko się zdarza, by specjalista poza szkołą miał od trzech do pięciu kwalifikacji zdobytych w ramach studiów magisterskich i podyplomowych. Oczywiście zdarzają się też wspaniałe chwile w naszej pracy: uśmiech dziecka, zadowolenie rodziców, sukces ucznia w konkursie, wspaniała akademia czy projekt.
W naszym społeczeństwie zazdrości się nauczycielowi osiemnastogodzinnego pensum i wakacji. To mity!!

Tydzień z pracy nauczyciela

Według badań IBE polski nauczyciel pracuje średnio 47 godzin w tygodniu. Nauczyciele SP 5 postanowili przedstawić swój typowy tydzień pracy.

Niedziela: sprawdzanie i uzupełnianie e-dziennika, sprawdzanie klasówek i kartkówek z minionego tygodnia, przygotowanie do zajęć na dzień następny, drukowanie kart pracy, materiałów i sprawdzianów (od 3 do 5 godzin).

Poniedziałek: 7.10 – drukowanie materiałów na lekcję, przygotowanie techniczne sal do prowadzenia lekcji, dyżur. 8.00 – 14.20: lekcje.

14.30: konferencje szkoleniowe lub praca w zespołach, w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca spotkania z rodzicami. Około godziny 18.00 powrót do domu. 20.00 – 22.00: przygotowanie do zajęć na dzień kolejny.

Wtorek: 7.10: zajęcia wyrównawcze lub koła rozwijające pasje uczniów.

8.00 – 13.30: lekcje. 14.20 – 15.30: zespoły wychowawcze, ewaluacji, do spraw statutu, profilaktyczno – wychowawcze, przygotowanie dokumentacji wycieczek i konkursów. 19.00 – 21.00: przygotowanie do zajęć, sprawdzanie prac, uzupełnianie e-dziennika.

Środa: 7.10: dyżur. 8.00 – 15.00 (optymistycznie): wycieczka lub wyjazd

z dziećmi na konkurs. 19.00 – 21.00: przygotowywanie scenariuszy akademii, konkursów, imprezy środowiskowej, kontakt z różnymi osobami (kurator, pedagog), tworzenie dokumentacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej (IPETY, arkusze wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia).

Czwartek: 7.10: indywidualne rozmowy z rodzicami, interwencje, porady, udzielanie doraźnej pomocy. 8.00 - 12.30: lekcje. 12.30 – 15.00: uzupełnianie dokumentacji, różnych dzienników (lekcyjne, zajęć wyrównawczych, korekcyjno – kompensacyjnych, rewalidacyjnych, biblioteki, świetlicy, pedagoga); współpraca z instytucjami: OPS, SĄD, placówki kulturalno – oświatowe). 16.00 – 19.00: szkolenie indywidualne (WOM, METIS, siedziby wydawnictw).

Piątek: 7.10: przygotowanie uczniów do konkursów. 8.00 – 13.30: lekcje. 13.00 – 15.00: rozmowy indywidualne z rodzicami i kuratorami, współpraca

z poradnią psychologiczno – pedagogiczną. 16.00 – 17.00: poszukiwanie materiałów na lekcje w sklepach lub Internecie, zabezpieczanie nagród na konkursy.

Sobota: czytanie lektur, sprawdzanie prac, podnoszenie kwalifikacji zawodowych (kursy i studia podyplomowe).

Często musimy podejmować wybór: kupić nowe buty czy pójść do teatru? Walczymy o stałość, prestiż i komfort psychiczny, bowiem pracujemy z młodymi, nieukształtowanymi ludźmi, zabieramy bagaż emocjonalny wychowanków do domu, w którym nadal przeżywamy indywidulane problemy naszych uczniów – dzień i noc. Nikt nie zdaje sobie sprawy z naszej odpowiedzialności: za wyniki egzaminów, klasyfikacji, konkursów, frekwencję, zadowolenie rodziców, zaspokojenie wszystkich potrzeb, pomoc psychologiczno – pedagogiczną, wyniki kontroli zewnętrznych, ewaluację.

„bądź odważny gdy rozum zawodzi bądź odważny
w ostatecznym rachunku jedynie to się liczy”
( Z Herbert „ Przesłanie Pana Cogito)

Co się dzieje w szkołach ?

Dochodzą do nas informacje o powoływanych ekspresowym trybem komisjach egzaminacyjnych w gimnazjach i szkołach podstawowych, to bardzo smutne, szczególnie gdy mówi się, że nauczyciele opuścili swych uczniów, to nieprawda !
Cieszy nas wsparcie wielu środowisk, każde dobre słowo, list, sms, gest.
Strajk wykańcza psychicznie i fizycznie. W trudnej sytuacji są dyrektorzy szkół, przecież też są nauczycielami, a oskarża się ich o złą wolę. To przykre. Szkoła już nigdy, bez względu na to jak skoczy się strajk, nie będzie taka sama. Jak spojrzą nam w oczy ci, którzy nas opuścili?

„Tyle wiemy o sobie, ile nas sprawdzono”
(W. Szymborska )

Co będzie dalej?

Niepewność, zmiana zawodu, odejście najlepszych nauczycieli, emerytura, odrzucenie ideałów, w które wierzyliśmy, brak empatii, rozgoryczenie, kolejna reforma?

Nie chcielibyśmy być, jak Pan od przyrody z wiersza Zbigniewa Herberta, „którego zabili łobuzy od historii”.
W akcji strajkowej dużą rolę odgrywają postawy i emocje, nauczycielom nigdy nie brakuje empatii i dobrej woli. Liczą się również głosy opinii publicznej, uczniów, mediów, rodziców.

Ciągle mamy nadzieję na zrozumienie, dialog i solidarność…….
Strajkujący Nauczyciele SP 5 w Czerwionce - Leszczynach

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto