Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lotniska jak markety, walczą o klientelę

Justyna Przybytek
W lipcu z lotniska w Pyrzowicach skorzystało 300 tys. pasażerów
W lipcu z lotniska w Pyrzowicach skorzystało 300 tys. pasażerów fot. Lucyna Nenow
Nasze lotnisko w Pyrzowicach, pomimo kryzysu, dobrze sobie radzi. Powodzenia pozazdrościły mu Okęcie i Balice. Próbują nadrobić straty. Krakowskie lotnisko nie może się jeszcze podnieść po zeszłorocznej plajcie swojego największego przewoźnika Centralwings. Okęcie straciło na lotach biznesowych.

- Firmy zamiast wysyłać pracowników w delegacje, organizują telekonferencje - przyznaje Jakub Mielniczuk, rzecznik prasowy warszawskiego portu im. F. Chopina.

Za to z Katowic doskonale lata się czarterami nie tylko na wakacyjne wojaże ale również - pomimo ciężkich czasów - do pracy za granicę. Postawienie na ruch czarterowy opłaciło się, Pyrzowice wśród polskich lotnisk notują zdecydowanie najniższy spadek liczby obsługiwanych pasażerów, w skali roku to tylko 4 proc. (Na Okęciu to 16 proc.).

Ta strategia podoba się w Krakowie. - Pracujemy nad rozwojem czarterowych połączeń. Służyć ma temu specjalny program rabatowy dla klientów biur podróży, upusty będą obowiązywały w punktach handlowych i gastronomicznych na terenie lotniska - wyjaśnia Justyna Zajączkowska z portu w Balicach.

W Górnośląskim Towarzystwie Lotniczym, które zarządza Pyrzowicami, też nie próżnują i mimo kryzysu zapowiadają szereg inwestycji. W przyszłym roku lotnisko wzbogaci się o nowe płyty postojowe, a w kolejnych latach planowana jest budowa nowej drogi startowej, o długości ok. 3,8 tys. metrów. Już od września w Pyrzowicach ruszają nowe połączenia do włoskiego Treviso i niemieckiego Memmingen.

Port lotniczy w Pyrzowicach notuje w tym roku najmniejszy spadek obsługi pasażerów. W skali całego kraju liczba obsłużonych pasażerów spadła o 12,4 proc. To w stosunku do pierwszego półrocza ubiegłego roku o milion klientów na lotniskach mniej!

Katowicki port w ciągu ostatniego roku zanotował spadek o ok. 4 proc. To najlepszy wynik w kraju. Kiepsko jest na Okęciu i w Balicach, chociaż są przed Pyrzowicami, jeśli chodzi o ilość obsługiwanych pasażerów. W Warszawie ich liczba spadła o 16 proc., w krakowskich Balicach - o 13 proc., we Wrocławiu - o 11 proc. w Gdańsku - 10 proc. Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje, że ruch pasażerski na polskich lotniskach będzie wciąż spadał, a koniec kryzysu wcale nie wróży powrotu do dawnej potęgi.

- Spadek to nie tylko przejaw załamania koniunktury gospodarczej. To przede wszystkim sygnał zrównoważonego rozwoju portów. Chodzi o to, że po pierwszym zachłyśnięciu się Polaków tanimi liniami lotniczymi i boomie na latanie, chociażby do pracy, zainteresowanie osłabło. Przez najbliższe kilka lat ruch pasażerski będzie się utrzymywał na obecnym poziomie - przypuszcza Katarzyna Krasnodębska, rzeczniczka ULC.

To oznacza, że lotniska, aby dobić do najlepszych wyników sprzed roku, muszą walczyć o każdego "Kowalskiego". Jak na razie Pyrzowicom się powodzi. W 2008 r. całkowity ruch pasażerski przekroczył 2,4 mln osób, od początku tego roku wyniósł ok. 1,3 mln osób, ale za to ilość pasażerów z lipca 2009 r. jest porównywalna do liczby z ubiegłego roku (ok. 300 tys.)

- Mamy dobrą siatkę połączeń. Oprócz tego centrum czarterowe na całą Polskę południową, wielu touroperato-rów i biur podróży chce latać właśnie z Katowic. To efekty akcji promocyjnej "Lataj z Katowic", sprawiliśmy, że latanie z Pyrzowic stało się modne - twierdzi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. Inaczej sprawę widzi Jakub Mielniczuk, rzecznik Okęcia (731 tys. pasażerów w maju). - Najwięcej tracą największe porty, takie jak nasz, ale wprowadzamy innowacje, aby stymulować ruch pasażerskich. Przede wszystkim zniżki i rabaty dla linii lotniczych, np. zmniejszone opłaty lotniskowe - wylicza.

W Balicach (300 tys. pasażerów w lipcu) przyznają, że katowicki port wielu wydaje się bardziej przyjazny, ale twierdzą, że niedługo. - Już 31 sierpnia będziemy znali wstępne koncepcje budowy drugiego terminalu i będziemy mogli wybierać projektanta. Naszym atutem jest siatka lotów regularnych, mamy ich aż osiemaście - zachwala Justyna Zajączkowska, rzeczniczka krakowskiego portu. Z Pyrzowic regularnie latają tylko LOT, Lufthansa, Wizz Air oraz Ryanair. Balice są za to daleko w tyle, jeśli chodzi o czartery. Pyrzowice to także jedno z tańszysch lotnisk w kraju i, co za tym idzie, przyjazne dla linii lotniczych. - Rabaty i upusty dla linii już dawno wprowadziliśmy - kwituje Cezary Orzech.

Atuty naszego lotniska

Co odróżnia katowicki port od innych w kraju?

Jest najwyżej położonym lotniskiem międzynarodowym w Polsce, co oznacza, że gdy inne są zamglone, samoloty lądują właśnie tu. Z Pyrzowic lata w sumie 34 przewoźni-ków. W 2007 r. oddano do użytku nowoczesny terminal pasażerski B. Rozwój lotniska ma przyspieszyć budowa połączenia kolejowego. Z aglomeracją już jest bardzo dobre połączenie drogowe - bezpłatna droga S1. W przyszłym roku planowana jest rozbudowa m.in. płyt postojowych. Potem budowa nowej drogi startowej.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Lotniska jak markety, walczą o klientelę - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto