Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kontrapas rowerowy w centrum Rybnika! JAK TO DZIAŁA?

Alek, UM Rybnik
arc. www.wroclaw.pl
Na jednokierunkowej ulicy Rybnickiego zostanie wydzielony pas ruchu dla rowerów, ciągnący się pod prąd ulicy - tzw. kontrapas. To dobra wiadomość dla wszystkich rowerzystów.

Kontrapas rowerowy w centrum Rybnika!

Tym samym rybnicki magistrat rozpoczyna wdrażanie projektu zwiększania dostępności ruchu rowerowego w śródmieściu. Latem tego roku powstaną kolejne, analogiczne rozwiązania oraz pasy rowerowe m.in. na ulicach 3 Maja, Wodzisławskiej, Zebrzydowickiej, Raciborskiej, Na Górze.

„Pomysł kontrapasów na rybnickich ulicach pojawił się już w trakcie prac nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej 2016 roku” - mówi Jan Fiałkowski, architekt, rybnicki Oficer Rowerowy – „Jesteśmy przekonani, że kontrapasy w mieście znacznie ułatwią rowerzystom poruszanie się po mieście na najbardziej zatłoczonych ulicach. Na odcinkach, na których będą w przyszłości wyznaczane, często nie ma miejsca na dodatkowe drogi rowerowe, zaś jezdnia zwyczajnie w świecie jest za szeroka względem obowiązujących przepisów. Na drogach tych często rowerzyści jeżdżą nielegalnie pod prąd lub korzystają z chodników. Po wprowadzeniu kontrapasów jazda rowerem będzie znacznie bezpieczniejsza i przyjemniejsza. Musimy dać mieszkańcom realną alternatywę i możliwość efektywnego poruszania się po mieście” – dodaje.

Warto dodać, że kontrapasy dla rowerów to rozwiązanie, które skutecznie sprawdza się w Europie i jest powszechnie stosowane w miastach Niemiec, Austrii, Holandii czy Danii.

Coraz częściej kontrapasy są też wyznaczane w polskich miastach. Pionierami tego rozwiązania w naszym kraju były m.in. Kraków, Gdańsk, Warszawa, Wrocław i Radom. Warto dodać, że mimo początkowych obaw, nie doszło na nich do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzystów.

W Rybniku na takich zasadach funkcjonował do tej pory jedynie krótki fragment ulicy Targowej. W zeszłym roku pilotażowo dopuszczono również na mniej ruchliwych ulicach kontraruch, bez wprowadzania wydzielonych pasów. Na ulicach tych nie zanotowano żadnych niebezpiecznych zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów.

Decyzja o wyznaczeniu kontrapasa na ul. Rybnickiego i innych rybnickich ulicach cieszy szczególnie rowerzystów:

„ To świetna wiadomość, nareszcie” – przyznaje Bartosz Giemza, Mistrz Polski w olimpijskiej dyscyplinie BMX Racing, rowerzysta. – „Kontrapasy umożliwiające jazdę rowerem w obu kierunkach to sprawdzone rozwiązanie, którego zazdrościliśmy innym miastom. Kontrapas poprawia wzajemną widoczność rowerów i aut poruszających się po ulicy. Na przykład w Krakowie podobne rozwiązania skutkują zminimalizowaniem ryzykownych zdarzeń praktycznie do zera. Zwężona jezdnia przestaje kusić amatorów zbyt szybkiej jazdy a mieszkańcy zyskują bezpieczniejszą przestrzeń w swoim otoczeniu” - dodaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto