Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy policyjne radary, zwane suszarkami, pokazują bzdury?

Marcin Karkosza
Sąd Rejonowy w Sierpcu zakwestionował pomiary przy użyciu Iskry-1
Sąd Rejonowy w Sierpcu zakwestionował pomiary przy użyciu Iskry-1 Piotr Krzyżanowski
Sąd w Sierpcu uznał, że funkcjonariusze używają nielegalnych radarów. Dla wielu kierowców to argument, by walczyć o unieważnienie mandatów.

Z wyroku sądowego, który zapadł niedawno w Sierpcu (woj. mazowieckie) wynika, że radary Iskra-1, które policja wykorzystuje do przeprowadzania ręcznych pomiarów prędkości, są używane nielegalnie. Wyrok na razie nie jest prawomocny, jednak już spowodował wiele zamieszania, bo nie zgadza się z nim policja. Coraz częściej pojawiają się też głosy kierowców, że pomiary dokonane Iskrą można podważyć. I to także w kontekście mandatów już wystawionych. Jeśli okaże się, że mandaty mogą być anulowane, to będzie to rewolucja.

Pierwszy taki wyrok
Sprawa radarów Iskra-1 trafiła do sądu po tym, jak jeden z kierowców nie przyjął mandatu za przekroczenie dopuszczalnej prędkości, który chcieli mu wystawić policjanci, jadący radiowozem alfa romeo 159. Do sprawy zostali powołani biegli, którzy wydali opinię, że radar nie przeszedł procesu legalizacji w Polsce. Sąd Rejonowy w Sierpcu przychylił się do zdania biegłych i uznał, że mandat wystawiony na podstawie pomiaru prędkości tym radarem jest niezgodny z prawem.

Wyrok nie jest prawomocny. Od orzeczenia sądu odwołała się policja, która uważa, że Iskry-1 to legalne urządzenia. Kolejna rozprawa odbędzie się w czerwcu.

Takie same, a inne
W całej Polsce w radiowozach działają 102 radary typu Iskra-1. Policja kupiła je na przełomie lat 2010/2011. Importer radarów zakupił urządzenia nie u polskiego dystrybutora, ale u dostawcy z Ukrainy. Problem w tym, że wytwórca radaru - rosyjska firma Simicon - twierdzi, że wyłącznie wyprodukowane specjalnie na polski rynek urządzenia spełniają nasze normy.

Sprowadzając radary z Ukrainy, dostawca pominął pierwszy etap homologacji, tzw. zatwierdzenie typu - zakładając,że urządzenia są takie same jak te, które zakupione były wcześniej u oficjalnego polskiego dystrybutora.

Tymczasem urządzenia nie spełniają polskich wymagań metrologicznych, bo nie przeszły testu odporności na zakłócenia elektromagnetyczne. Zły jest także ich typ. Zdaniem sądu Iskry-1 , które wyprodukowano w Rosji, miały trafić wyłącznie na Ukrainę.

Anulujcie mandaty
Treść wyroku, w tym opinia biegłego sporządzona na potrzeby postępowania, może wywołać trzęsienie ziemi w innych sprawach, w których dowód będą stanowić pomiary dokonane za pomocą zakwestionowanego urządzenia. Jeśli potwierdzi się, że wskazany typ radaru został nieprawidłowo zalegalizowany, nie spełnia norm polskiego prawa, to dowody pozyskane przy jego użyciu nie mogą być podstawą do uznania kierowcy za winnego przekroczenia prędkości. Okazuje się więc, że mandaty za nadmierną prędkość wystawione przez policję na podstawie pomiarów wykonanych radarem typu Iskra-1 mogą zostać anulowane.

Polskie prawo karne przewiduje możliwość wznowienia postępowania zakończonego prawomocnym orzeczeniem, gdy po jego wydaniu ujawnią się nowe fakty lub dowody nieznane przedtem sądowi. Za taki fakt sąd mógłby uznać wadliwość urządzenia pomiarowego bądź brak polskich atestów.

Problem w tym, że nie wiadomo, ilu kierowców zostało ukaranych na podstawie pomiarów Iskrą-1, ponieważ policja nie prowadzi odrębnych statystyk dotyczących liczby ujawnionych wykroczeń przy ich użyciu.

Iskry w Małopolsce
W województwie małopolskim policja ma 17 radarów Iskra-1, w tym 10, które otrzymaliśmy w zestawach z wideorejestratorami w radiowozach alfa romeo. Są one wykorzystywane na drogach.

- To tylko część wszystkich radarów, jakie posiadamy - mówi Dariusz Nowak, rzecznik Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. - W całym województwie mamy 132 radary. Prowadzimy nimi kontrole wszędzie tam, gdzie dochodzi do częstych wypadków z powodu nadmiernej prędkości kierujących.

Rzecznik podkreśla, że często to lokalne społeczności lub władze samorządowe proszą policję o prowadzenie kontroli prędkości i dodaje: - O dalszym używaniu radarów Iskra-1 będzie decydować Komenda Główna Policji, gdyż temat dotyczy całej Polski.



Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto