Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa drogi Racibórz-Pszczyna. Rybnik i Racibórz walczą o drogę

Aleksander Król
Szybciej dojedziemy z Katowic do Zakopanego niż z Raciborza do Pszczyny, mimo że miasta dzieli zaledwie 60 kilometrów. Obecnie pokonanie tej odległości zajmuje kierowcom nawet dwie godziny, bo szybka trasa, która bezpośrednio łączy oba miasta, istnieje w dalszym ciągu tylko na papierze. I to mocno już pożółkłym. Ale teraz ma się to zmienić.

Samorządowcy z miejscowości, przez które ma przebiegać trasa, na dniach podpiszą porozumienie o współpracy w sprawie jej budowy. - To jedyna szansa, by powstała cała droga Racibórz-Pszczyna, a nie tylko jej fragmenty. Musimy walczyć o pieniądze z nowego rozdania Unii Europejskiej na kolejne lata - mówi Mirosław Lenk, prezydent Raciborza.

Samorządowcy wybiorą przedstawiciela, który będzie się opiekował sprawami całego przedsięwzięcia. Na ochotnika zgłosiły się Racibórz i Rydułtowy.
- Chodzi o to, żeby o nas nie zapominano. Żory mają już gotowy swój fragment trasy. A Rybnik zlecił już przygotowanie dokumentacji. Teraz czas na nas - mówi Lenk, dodając, że szacunkowy koszt raciborskiego fragmentu trasy to 200 mln zł.

Jeszcze drożej (700 mln) będzie w Rybniku, ale sprawy związane z realizacją trasy są o wiele bardziej zaawansowane. - My opracowujemy już dokumentację techniczną, w budżecie zapisano na to 3 mln zł i w kwietniu będziemy mieć już wstępną koncepcję. Rozmawiamy już o konkretnych skrzyżowaniach, a Racibórz wciąż mówi o wyrysowanym lata wstecz śladzie tej trasy - mówi Michał Śmigielski, wiceprezydent Rybnika.

W Rybniku wiadomo już, ile w przybliżeniu domów trzeba będzie wyburzyć pod tę inwestycję. - Najwięcej domów jest na odcinku od ul. Chwałowickiej do Wodzisławskiej - dodaje Śmigielski. W Rybniku liczą na dofinansowanie z Unii Europejskiej na lata 2014-2020. - Właśnie po to teraz zaciskamy pasa, robimy oszczędności, by mieć wkład własny dla realizacji tej inwestycji - mówi Śmigielski.


Żory już mają

Żorski fragment drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna jest już gotowy.

Tak zwana Obwodnica Północna Żor powstawała etapami w ciągu dwóch lat. Prace ruszyły z końcem lata 2009 roku, a w listopadzie 2010 r. zakończyła się budowa dwóch odcinków tej trasy. Z kolei fragment od granicy Żor z Rybnikiem otwarto w czerwcu 2011 roku.

Trasa liczy 7 kilometrów i biegnie od skrzyżowania ul. Pałki i Tęczowej do ul. Nowopszczyńskiej.

Budowa całej obwodnicy kosztowała 100 mln zł, z czego 2/3 dała Unia Europejska. To pierwszy fragment drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna, planowanej od lat.


*TOP 10 NAJZABAWNIEJSZYCH ŚLĄSKICH SŁÓW
*NAJŁADNIEJSZE SZOPKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO - ZOBACZ ZDJĘCIA

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto